Strategi for ikke elektrifiserte strekninger
Denne utredningen kartlegger ulike driftsformer for ikke-elektrifiserte strekninger.
Om utredningen
- Jernbaneverket fikk i oppdrag å utrede konsekvensene
av å elektrifisere gjenstående dieselstrekninger, det vil si Røros- og Solørbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Bratsbergbanen. Denne utredningen er et svar på dette oppdraget. - Utredningen ble levert desember 2015.
- Utredningen er utført med bistand fra SINTEF.
Når transportsektoren skal kutte klimagassutslipp, er elektrisk strøm det mest kjente alternativet for å oppnå nullutslipp. Nå skjer det en rivende utvikling på annen fossilfri energi. Spørsmålet er om denne er egnet til å drive tog slik at man slipper å bygge kostbare Kontaktlednings-anlegg.
Utredningen anbefaler at elektrifisering av Røros- og Solørbanen bør vurderes umiddelbart i det aktuelle arbeidet med godsstrategi for Jernbaneverket. Elektrifisering av Nordlandsbanen og Raumabanen anbefales vurdert i samband med neste rullering av NTP.