Potensialanalyse for godstransport på jernbane
I denne rapporten kartlegges potensialet for vekst i godstransport på jernbanen mot 2060, basert på modellberegninger til NTP 2025–2036, tidligere analyser, og intervjuer med ulike markedsaktører.
Om analysen
- Jernbanedirektoratet besluttet å utvikle en ny metodisk tilnærming for å identifisere mulighetsrommet for utvikling av togtilbudet på en helhetlig måte.
- Målet med denne potensialanalysen er å videreutvikle metoden for kombigods, og utvide analysen til å omfatte også systemtog. Det legges vekt på involvering av aktører i kombi- og systemtogmarkedet.
- Vekstpotensialet for godstrafikken mot 2060 skal kartlegges og sammenlignes med mulighetene for videre vekst innenfor kapasiteten av dagens og fremtidig infrastruktur, både på strekningene og i terminalene.
- Vekstpotensialet er i denne analysen beregnet basert på statistikk, prognoser levert til arbeidet med NTP 2025–2036 og intervjuer med markedsaktører.
- Analysen går ikke inn på de markedsmessige rammebetingelsene for gods på jernbane.
- Potensialanalysen ble ferdigstilt august 2024.
Potensialet kartlegges for markedssegmentene kombi-, system-, og vognlasttog, som dekker ulike transportbehov. Mens kombi- og vognlast har en utpreget konkurranseflate mot andre transportformer, er systemtogtilbudet ofte en forutsetning for verdiskapning i industrien (for eksempel for malm- eller tømmerindustrien) og står i mindre grad i konkurranse med andre transportformer.
For kombi, som er det største segmentet målt i transportarbeid, beregnes vekstpotensialet ved hjelp av statistikk og vekstfaktorer som er beregnet i sammenheng med arbeidet med NTP 2025–2036. Potensialet per transportrelasjon sammenliknes så med mulighetsrommet i eksisterende og planlagt ny infrastruktur. Det beregnes et nyttepotensial for hver kombirelasjon og dette brukes som grunnlag for en anbefaling om videre utredning i sammenheng med NTP 2029–2040.
For systemtog bygger analysen på et kunnskapsgrunnlag som ble utarbeidet for Jernbanedirektoratet i 2022, og som ble supplert med ytterligere informasjon og aktørenes perspektiv i dette arbeidet.
Analysens hovedfunn er:
- Kombisegmentet fremstår som segmentet med størst potensial for vekst, og overføring fra andre transportformer.
- Sytemtog er en viktig del av industriens verdikjeder, dette gjelder særlig for malm- og tømmertransporter.
- Gods på bane bidrar til oppnåelse av klimamål og et konkurransedyktig næringsliv.
- Vekst i transportvolum krever tiltak i infrastrukturen.