Ny rutemodell Østlandet
Rapporten beskriver Jernbanedirektoratets arbeid med å utrede og anbefale et optimalisert togtilbud på Østlandet etter at togtilbudet til og fra Oslo lufthavn er integrert i det øvrige togtilbudet og effektpakke Flere tog i Oslo-navet er realisert. Utgangspunktet for optimaliseringen er at det blir mulig å utforme togtilbudet på nye måter når bindingene til den separate tilbringertjenesten opphører.
Om rapporten
- Utredningen er gjort på Jernbanedirektoratets eget initiativ.
- Rapporten danner et faglig grunnlag for hvordan vi kan utvikle togtilbudet på Østlandet når tilbringertjenesten er integrert og effektpakke Flere tog i Oslo-navet er realisert.
- Rapporten bygger videre på tidligere utredninger og analyser for E15 Flere tog i Oslo-navet (Rutemodell 2027 Østlandet, fra 2016) og integrering av tilbringertjenesten (utredning fra 2019 og tilleggsutredning fra 2020).
- Utredningen ble levert Samferdselsdepartementet juni 2024.
Jernbanedirektoratet har identifisert og utredet totalt fire tiltaksalternativer med ulike togtilbud (beskrevet som tilbudskonsepter). Analysene viser at tiltaksalternativ 4 (med varianter) gir størst nytte for samfunnet.
Det nye tilbudskonseptet gir flere positive virkninger for samfunnet enn sammenligningsalternativet:
- redusert ventetid med flere og hyppigere togavganger
- mer lettfattelig togtilbud med en egen høyfrekvent toglinje for de største reisestrømmene
- økt driftsstabilitet og kundepunktlighet
- mer helhetlig kollektivtilbud med jevnt fordelte avganger bidrar til bedre korrespondanse mellom tog og øvrig kollektivtransport
Jernbanedirektoratet tar derfor utgangspunkt i tilbudskonseptet i alternativ 4 i det videre arbeidet med realisering av effektpakke E15 Flere tog i Oslo-navet og integrering av tilbringertjenesten. Tilbudskonseptet krever videre detaljering og justering før vi kan beslutte et endelig tilbudskonsept.
Last ned hovedrapport og delrapporter
Fakta: Effektpakke E15 Flere tog i Oslo-navet
Effektpakken vil gi økt kapasitet og robusthet i nettverket rundt Oslo gjennom å fjerne flaskehalser, og er en forutsetning for videre utvikling av togtilbudet på Østlandet.
Effektpakken muliggjør
- trafikkseparering mellom lokal- og regiontog, med mindre spredning av forsinkelser mellom ulike banestrekninger
- 10-minuttersintervall for lokaltog til/fra Asker, Lillestrøm og Ski
- 10-minuttersintervall for regiontog Oslo S–Ski
- framføring av noen flere avganger i rush inn mot/ut fra Oslo