Nasjonal transportplan (NTP)
Nasjonal transportplan (NTP) er regjeringens strategi, plan og oppdrag for transportsektoren de neste 12 årene. Hvert fjerde år leverer Jernbanedirektoratet et faglig grunnlag for NTP til Samferdselsdepartementet.
Hva er Nasjonal transportplan (NTP)?
- Overordnet mål for NTP er å at Norge skal ha et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i hele landet i 2050.
- NTP er en samlet plan for utviklingen av transportsystemet i Norge og omhandler alle transportformer.
- Samferdselsdepartementet (SD) og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) lager NTP på bakgrunn av faglige anbefalinger fra transportvirksomhetene.
- Transportvirksomhetene er Avinor, Bane NOR, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Statens vegvesen og Nye Veier AS.
- Transportvirksomhetene utarbeider det faglige grunnlaget til planen, og foreslår prioritering av de økonomiske midlene innenfor rammer gitt av SD og NFD.
- NTP er delt i to seksårsperioder der ambisjonene for den første seksårsperioden er omtalt konkret.
- Regjeringen legger fram NTP som en Stortingsmelding for Stortinget.
- Gjeldende NTP er for årene 2025–2036.
Jernbanedirektoratet jobber sammen med Bane NOR om forslag til prioriteringer for jernbanesektoren.
I grunnlaget vårt vurderer vi utredningene våre, strategier og annen kunnskap opp mot hvilke utfordringer og behov som gjør seg gjeldende i planperioden.
Målet er å framskaffe beste faglige råd til Samferdselsdepartementet innenfor de rammene som politikerne trekker opp. Jernbanedirektoratet i samarbeid med Bane NOR, foreslår prioriteringer av all ressursbruk til jernbaneformål. Forslaget må gå opp innenfor økonomiske rammer bestemt av Samferdselsdepartementet.
Departementet mottar prioriteringsforslag fra alle transportvirksomhetene og arbeider videre med hvilke prioriteringer som skal være gjeldende i ny NTP-periode. I tillegg til faglige anbefalinger, følger de opp regjeringens politikk. Rammene justeres, og kan bli annerledes enn de som gjaldt da transportvirksomhetene jobbet med sine forslag.
Det er etter Stortinget har behandlet regjeringens melding om NTP at planen gjelder. Jernbanedirektoratet følger den opp gjennom årlige statsbudsjettprosesser og avtaler med Bane NOR, Norske tog, Entur og togoperatørene.
Arbeidet starter med at Jernbanedirektoratet får et utredningsoppdrag for den neste NTP-perioden som vi og de andre transportvirksomhetene skal svare på.
Utredningsoppdraget består av flere oppgaver, som går ut på å beskrive forskjellige deler av utfordringer og behov for utvikling av transportsystemet i planperioden. En stor del av oppgavene skal transportvirksomhetene svare ut i fellesskap, mens andre gjelder spesifikt for jernbanen.
Forslag til prioriteringer er et eget oppdrag, som leveres i to omganger. Etter at transportvirksomhetene har levert forslag til prioriteringer første gang, sender Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet dette på høring.
I den siste omgangen skal alle kostnader og beregninger oppdateres med siste prognoser og med prisjusteringer for kommende år. Dette er i utgangspunktet kun en oppdatering av tallene, men kostnadsendringer og nye eller justerte føringer kan også medføre endringer i selve prioriteringene.
Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet levererer oppdaterte prioriteringer, og deretter er det de som arbeider videre med innholdet i en stortingsmelding om NTP.
Nasjonal transportplan gir rammene for utviklingen av transportsystemene og transporttilbudet i den tolvårsperioden den gjelder. Det er særlig vekt på prioriteringene de første seks årene.
Regjeringen prioriterer hvilke transportprosjekter som skal realiseres gjennom bevilgninger i det årlige statsbudsjettet.
Når Stortinget har behandlet den gjeldende NTP, starter Jernbanedirektoratet på en ny arbeidsperiode med neste NTP. Da begynner vi å jobbe internt med grunnlagsarbeidet for en ny rullering av NTP, gjennom å utarbeide nye eller oppdaterte utredninger og strategier.