Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og framdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Direktoratet anbefaler å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
Om utredningen
- Utredningen er et forslag til endelig pakkeinndeling for det sentrale Østlandsområdet og framdrift for konkurransesetting av de siste trafikkpakkene.
- Rapporten ble overlevert Samferdselsdepartementet juni 2019.
Jernbanedirektoratet har vurdert åtte alternative pakkeinndelinger. Disse er vurdert opp mot:
- mulige ønskede frihetsgrader for togselskapene
- erfaringer fra Trafikkpakke 1 Sør
- andre konkurranseutsettinger
- rutemodell 2027
- markedsforutsetninger
- implementering av ERTMS
- infrastrukturkapasitet
- tilgjengelige kjøretøy
- hensettingskapasitet
- tilbringertjenesten til Oslo Lufthavn
- ombordpersonellet
- interaksjon med kollektivaktørene
Etter disse vurderingene anbefaler Jernbanedirektoratet følgende pakkeinndeling:
- Pakke 4: L1, L2, L21, L22, R20, L3 og R30 (Innerstrekninger, Follo, Østfold og Gjøvikbanen)
- Pakke 5: L12, L13, L14, R10, R11 og L52 (Innlandet, Viken og Vestfold/ Telemark)