Energieffektivitet i transportsektoren: jernbanens rolle
Utredningen «Energieffektivitet i transportsektoren – Jernbanens rolle i 2023» gir et kunnskapsgrunnlag om energieffektivitet i norsk transportsektor og ulike strategier for å nå nullutslipp fra transportsektoren. I tillegg gir rapporten innsikt i sentrale drivere og forutsetninger i arbeidet for en energieffektiv transportsektor på nasjonalt nivå.
Om utredningen
- Utredningen er utarbeidet av WSP Norge på oppdrag fra Jernbanedirektoratet.
- Arbeidet omfattet beregninger av dagens og fremtidens energieffektivitet frem mot 2030, 2050 og 2060 for både gods- og persontransport, sett fra både «Tank-to-Wheel» og «Well-to-Wheel» perspektiver.
- Det ble også gjennomført scenarioanalyser for kraftbehov i transportsektoren basert på energieffektivisering i ulike transportformer, som følge av innfasing av elbiler og nye teknologier som hydrogen, ammoniakk og metanol.
- En viktig del av utredningen var å beskrive hvordan resultatene, og energieffektivitet generelt, påvirker nasjonale klima- og miljømål, samt jernbanens fremtidige rolle.
- Utredningen ble ferdigstilt juni 2024.
Utredningen «Energieffektivitet i transportsektoren – Jernbanens rolle i 2023» har følgende mål:
- øke kunnskapen om energieffektivitet i transportsektoren både for både gods og persontransport, både per i dag og fremover
- analysere scenarioer for kraftbehov i transportsektor basert på energieffektivitet i ulike transportformer for eksempel med innfasing av elbiler, og nye teknologier (for eksempel hydrogen, ammoniakk, metanol)
- beskrive hvordan resultatene, og dermed også energieffektivitet, har betydning for nasjonale klima- og miljømål
- utvikle kunnskap om jernbanens rolle i bidrag til nasjonale klima- og miljømål ved energieffektivitet i transportsektoren
Funn fra utredningen
- Jernbane med elkraft er det mest energieffektive av transportmidlene.
- Konkurransekraften på energipriser er mindre aktuelt innenfor persontransporten.
- Rask elektrifisering av transportsektoren kombinert med nye utslippsfrie energibærere øker kraftbehovet betydelig, men økt elektrifisering reduserer det totale energiforbruket i transportsektoren.
- Konsekvensene av lite ny tilgang på kraft og høyere kraftpriser vil ha flere negative sider for transportsektoren
I et transportsystem med kraftig overgang til nullutslippsløsninger, vil jernbanen være den mest ressurseffektive transportformen. Ved knapphet på kraft vil det være mest hensiktsmessig å satse på jernbane som den mest energieffektive transportformen, da dette kan frigjøre kraft til andre formål enn transport. Samtidig bør jernbanens rolle sees i sammenheng med konkurransekraften, kraftbehovet, og målsetninger om klimagassreduksjoner. Timingen på nye investeringer vil være avgjørende for jernbanens rolle i det framtidige transportsystemet.