Jernbanedirektoratet Utredninger Brukertest av linjekartene
Person som ser på linjekartene på togstasjonen

Brukertest av linjekartene

Opinion har på oppdrag fra Jernbanedirektoratet gjennomført en brukertest av linjekartene for å evaluere bruken og forståelsen av dem, og om de er tydelige og brukervennlige. Undersøkelsen har også kartlagt potensielle forbedringer.

Foto: Opinion

Om brukertesten og rapporten

  • Opinion gjennomførte brukertesten juni–august 2024.
  • Undersøkelsen består av både kvantitative intervjuer på web og kvalitative etnografiske intervjuer, digitale dybdeintervjuer med reisende, og fysiske dybdeintervjuer med ansatte i Vy og Entur.
  • Respondentene på Østlandet ble vist linjekartet for Osloregionen, og respondentene i Trøndelag ble vist linjekartet over Oslo–Trondheim–Bodø.
  • Rapporten fra undersøkelsen ble levert Jernbanedirektoratet oktober 2024.

De tre viktigste innsiktene og funnene

  1. Alt i alt fungerer dagens linjekart etter hensikten, men har et forbedringspotensial.
  2. Linjekartene må klare å balansere to ulike behov: De må inneholde nødvendige tekniske detaljer til bruk for serviceansatte, samtidig som de må være enkle og brukervennlige for de reisende.
  3. Vi ser behov for noen forbedringer for å møte begge brukergruppene.

Noen tall fra brukertesten

8 av 10 har erfaring med linjekartene.

Halvparten anser linjekartene som relevante.

Linjekartet brukes oftest for å finne riktig tog (50 % av de spurte).

93 % oppgir å forstå informasjonen som blir presentert på linjekartene.

Last ned rapport fra brukertesten