Brukertest av linjekartene
Opinion har på oppdrag fra Jernbanedirektoratet gjennomført en brukertest av linjekartene for å evaluere bruken og forståelsen av dem, og om de er tydelige og brukervennlige. Undersøkelsen har også kartlagt potensielle forbedringer.
Om brukertesten og rapporten
- Opinion gjennomførte brukertesten juni–august 2024.
- Undersøkelsen består av både kvantitative intervjuer på web og kvalitative etnografiske intervjuer, digitale dybdeintervjuer med reisende, og fysiske dybdeintervjuer med ansatte i Vy og Entur.
- Respondentene på Østlandet ble vist linjekartet for Osloregionen, og respondentene i Trøndelag ble vist linjekartet over Oslo–Trondheim–Bodø.
- Rapporten fra undersøkelsen ble levert Jernbanedirektoratet oktober 2024.
De tre viktigste innsiktene og funnene
- Alt i alt fungerer dagens linjekart etter hensikten, men har et forbedringspotensial.
- Linjekartene må klare å balansere to ulike behov: De må inneholde nødvendige tekniske detaljer til bruk for serviceansatte, samtidig som de må være enkle og brukervennlige for de reisende.
- Vi ser behov for noen forbedringer for å møte begge brukergruppene.
Noen tall fra brukertesten
8 av 10 har erfaring med linjekartene.
Halvparten anser linjekartene som relevante.
Linjekartet brukes oftest for å finne riktig tog (50 % av de spurte).
93 % oppgir å forstå informasjonen som blir presentert på linjekartene.