Follobanen er 22 kilometer lang og går direkte fra Oslo S til Ski gjennom den 19,5 kilometer lange Blixtunnelen. Follobanen er knyttet sammen med Østfoldbanen vestre og østre linje på Ski.
Randsfjordbanens nordlige del, fra Hønefoss til Bergermoen er 15 kilometer lang. I dag drives det ordinær godstrafikk på 10 kilometer av banestrekningen.
Numedalsbanen er i dag formelt et skiftespor underlagt Kongsberg stasjon. Banen har en omfattende trafikk av tømmer- og flistog og er i drift fra Kongsberg til Flesberg, en strekning på 30,5 kilometer.
Brevikbanen er ti kilometer lang og går fra Myrane ved Porsgrunn til Ørvik ved Brevik.
Tinnosbanen er 39 kilometer lang bane fra Hjuksebø til Tinnoset. Strekningen Hjuksebø–Notodden er 10 kilometer, og det er bare denne delen av banen som har ordinær trafikk.
Spikkestadbanen er 13,5 kilometer lang og går fra Asker gjennom Heggedal og Røyken til Spikkestad. Banen var opprinnelig en del av Drammenbanen.
Roa–Hønefossbanen er navnet på den 32 kilometer lange strekningen som ble bygget og åpnet som en del av Bergensbanen i 1909. Den egentlige Bergensbanen starter først i Hønefoss, og Roa–Hønefossbanen er en forbindelsesbane mellom Gjøvikbanen og Bergensbanen. Strekningen er svært viktig for godstrafikken og som omkjøringsbane for persontrafikken til og fra Bergen ved arbeider eller driftsavvik på Drammenbanen.
Drammenbanen er 42 kilometer lang fra Oslo S til Drammen. Hele banen har dobbeltspor. På strekningen mellom Lysaker og Asker er det bygget to nye spor i tillegg for bedre kapasitet og høyere hastighet. De to nye sporene benevnes Askerbanen.
Bratsbergbanen er 46 kilometer lang fra Porsgrunn til Nordagutu. Banen har forbindelse med Vestfoldbanen, Brevikbanen og Sørlandsbanen.
Randsfjordbanen er 53,99 kilometer lang fra Hokksund til Hønefoss. Banen har forbindelse med Sørlandsbanen i Hokksund, Roa–Hønefossbanen og Bergensbanen i Hønefoss.
Gardermobanen er 64 kilometer lang fra Oslo S til Eidsvoll. Banen er Norges første høyhastighetsbane og er knyttet sammen med Hovedbanen på flere steder, med Kongsvingerbanen på Lillestrøm og med Dovrebanen på Eidsvoll.
Hovedbanen er 68 kilometer lang fra Oslo S til Eidsvoll. Banen er knyttet sammen med Gardermobanen flere steder, med Kongsvingerbanen på Lillestrøm og med Dovrebanen på Eidsvoll. Fra Alnabru sør knytter Alnabanen forbindelse til Gjøvikbanen på Grefsen. Hovedbanen er landets eldste jernbanestrekning.