Jernbanedirektoratet Nyheter Vy overtar Sørlandsbanen fra 2027 mens trafikkavtalene vurderes

Vy overtar Sørlandsbanen fra 2027 mens trafikkavtalene vurderes

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå en midlertidig direktetildelt trafikkavtale med Vy for å kjøre persontog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra desember 2027. I tillegg skal direktoratet gjøre en gjennomgang av trafikkavtalene for persontog i Norge, som følge av endringer i EØS-regelverket.

Jernbanedirektoratets trafikkavtale for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen, som heter «Trafikkpakke 1 sør», ble i 2018 tildelt Go-Ahead Norge AS, med trafikkstart i desember 2019. Avtalen utløper den 11. desember 2027.

Videre vil avtalen for Flåmsbana utløpe i desember 2027, avtalen for Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen og Raumabanen utløper i desember 2028, mens avtalen for Bergensbanen og Vossebanen utløper i desember 2029.

Les mer om de gjeldende trafikkavtalene.

Lokaltog med type 72 på JærbanenFoto: Njål Svingheim
Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå en midlertidig direktetildelt trafikkavtale med Vy for å kjøre persontog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra desember 2027.

Strengere EØS-regelverk gir behov for en trafikkavtalegjennomgang

Endringer i EØS-regelverket medfører strengere krav enn tidligere for tildeling av trafikkavtaler om offentlig tjenesteyting på jernbane. I mandatet til Jernbanedirektoratet legger Samferdselsdepartementet til grunn at de nye endringene gir et behov for å vurdere omfanget og inndelingen av trafikkavtaler for persontogtransport på nytt. Dette arbeidet skal gjøres med utgangspunkt i de transportpolitiske målsettingene, og i henhold til relevant regelverk. En slik vurdering er tidkrevende. Jernbanedirektoratet har derfor fått i oppdrag å sikre persontransporttilbudet som omfattes av «Trafikkpakke 1 sør», som utløper først, frem til vurderingen er gjennomført og direktoratet kan inngå nye langsiktige trafikkavtaler.

Kortsiktig direktetildeling til Vy

For å sikre tilstrekkelig tid til å gjennomføre de nødvendige vurderingene som må gjøres før Trafikkpakke 1 sør konkurranseutsettes i markedet, skal Jernbanedirektoratet sikre persontransporttilbudet i en mellomperiode som maksimalt varer frem til desember 2032.

Oppdraget fra Samferdselsdepartementet innebærer at Jernbanedirektoratet skal gjøre dette gjennom en kortsiktig direktetildelt trafikkavtale til Vy, i tråd med kollektivtransportforordningens unntaksbestemmelse til konkurranseutsetting artikkel 5 nr. 3a.

Jernbanens målsettinger

I oppdraget fra Samferdselsdepartementet skal Jernbanedirektoratet sikre opprettholdelse og videreutvikling av persontransporttilbudet med jernbane i Norge, slik at jernbanen bidrar til å nå de transportpolitiske målsettingene:

  • bedre mobilitet for mennesker og næringsliv i hele landet
  • reduserte klimagassutslipp og økt hensyn til natur
  • økt transportsikkerhet
  • et pålitelig, sømløst og stabilt togtilbud som bidrar til samfunnssikkerhet og beredskap

Trafikkpakke 1 Sør omfatter følgende togtilbud:

  • Fjerntog (FJ-tog) Stavanger–Oslo S
  • Lokaltog (L-tog) Stavanger–Egersund
  • Regiontog (R-tog) Nelaug–Arendal

Les mer om trafikkavtalen for trafikkpakke Sør.

Les pressemelding