Vy overtar Sørlandsbanen fra 2027 mens trafikkavtalene vurderes
Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå en midlertidig direktetildelt trafikkavtale med Vy for å kjøre persontog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra desember 2027. I tillegg skal direktoratet gjøre en gjennomgang av trafikkavtalene for persontog i Norge, som følge av endringer i EØS-regelverket.
Jernbanedirektoratets trafikkavtale for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen, som heter «Trafikkpakke 1 sør», ble i 2018 tildelt Go-Ahead Norge AS, med trafikkstart i desember 2019. Avtalen utløper den 11. desember 2027.
Videre vil avtalen for Flåmsbana utløpe i desember 2027, avtalen for Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen og Raumabanen utløper i desember 2028, mens avtalen for Bergensbanen og Vossebanen utløper i desember 2029.
Les mer om de gjeldende trafikkavtalene.
Strengere EØS-regelverk gir behov for en trafikkavtalegjennomgang
Endringer i EØS-regelverket medfører strengere krav enn tidligere for tildeling av trafikkavtaler om offentlig tjenesteyting på jernbane. I mandatet til Jernbanedirektoratet legger Samferdselsdepartementet til grunn at de nye endringene gir et behov for å vurdere omfanget og inndelingen av trafikkavtaler for persontogtransport på nytt. Dette arbeidet skal gjøres med utgangspunkt i de transportpolitiske målsettingene, og i henhold til relevant regelverk. En slik vurdering er tidkrevende. Jernbanedirektoratet har derfor fått i oppdrag å sikre persontransporttilbudet som omfattes av «Trafikkpakke 1 sør», som utløper først, frem til vurderingen er gjennomført og direktoratet kan inngå nye langsiktige trafikkavtaler.
Kortsiktig direktetildeling til Vy
For å sikre tilstrekkelig tid til å gjennomføre de nødvendige vurderingene som må gjøres før Trafikkpakke 1 sør konkurranseutsettes i markedet, skal Jernbanedirektoratet sikre persontransporttilbudet i en mellomperiode som maksimalt varer frem til desember 2032.
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet innebærer at Jernbanedirektoratet skal gjøre dette gjennom en kortsiktig direktetildelt trafikkavtale til Vy, i tråd med kollektivtransportforordningens unntaksbestemmelse til konkurranseutsetting artikkel 5 nr. 3a.
Jernbanens målsettinger
I oppdraget fra Samferdselsdepartementet skal Jernbanedirektoratet sikre opprettholdelse og videreutvikling av persontransporttilbudet med jernbane i Norge, slik at jernbanen bidrar til å nå de transportpolitiske målsettingene:
- bedre mobilitet for mennesker og næringsliv i hele landet
- reduserte klimagassutslipp og økt hensyn til natur
- økt transportsikkerhet
- et pålitelig, sømløst og stabilt togtilbud som bidrar til samfunnssikkerhet og beredskap
Trafikkpakke 1 Sør omfatter følgende togtilbud:
- Fjerntog (FJ-tog) Stavanger–Oslo S
- Lokaltog (L-tog) Stavanger–Egersund
- Regiontog (R-tog) Nelaug–Arendal