Jernbanedirektoratet Nyheter Trafikkavtaler: vi ønsker innspill fra togoperatørene

Trafikkavtaler: vi ønsker innspill fra togoperatørene

Jernbanedirektoratet søker innspill fra markedet til arbeidet med gjennomgang av trafikkavtaler.  

Jernbanedirektoratet skal sikre drift av bedriftsøkonomisk ulønnsomme persontogtilbud gjennom statlig kjøp av offentlige tjenesteforpliktelser. Så langt har dette blitt gjort gjennom trafikkavtaler og ofte omtalt som offentlig kjøp av persontrafikk. Dagens trafikkavtaler utløper fra og med desember 2027, og arbeidet med å erstatte disse har startet opp.

Samferdselsdepartementet ga høsten 2024 Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomgå behovet for og eventuell innretning av fremtidens behov for offentlige tjenesteforpliktelser for persontransport med jernbane.

Som et ledd i å avdekke behovet for offentlige tjenesteforpliktelser for persontransport med jernbane, trenger Jernbanedirektoratet å innhente informasjon fra togoperatører og andre interessenter om interessen for å drifte slik trafikk uten trafikkavtale med staten / offentlige tjenesteforpliktelser i hele landet. Samtidig gjøres det oppdaterte vurderinger av samfunnets transportbehov på de aktuelle strekningene. 

Lokaltog L4 Bergen - Arna kort etter åpning av nytt dobbeltspor mai 2024Foto: Njål Svingheim
Jernbanedirektoratet etterlyser nå informasjon om interesse for kommersiell drift av alle strekninger i Norge, med unntak av Flåmsbana.

Kartlegger interessen med en markedsdialog

I arbeidet med nye trafikkavtaler samler Jernbanedirektoratet inn et bredt kunnskapsgrunnlag for å sikre et godt og helhetlig togtilbud. Direktoratet etterlyser nå informasjon om interesse for kommersiell drift av alle strekninger i Norge, med unntak av Flåmsbana. For Flåmsbana ble det gjennomført en egen markedsdialog i perioden februar til april 2025.

Jernbanedirektoratet har i dag en rekke trafikkavtaler som dekker nesten all persontransport med jernbane i Norge. Disse avtalene utløper i perioden desember 2027–2033, avhengig av om Jernbanedirektoratet utløser opsjoner om avtaleforlengelse der det er mulig. De offentlige tjenesteforpliktelsene fremgår av den enkelte avtale med vedlegg. 

For å kartlegge interessen for å drifte hele eller deler av togtilbudet i Norge uten trafikkavtale med staten, går Jernbanedirektoratet ut med en RFI/markedsdialog (informasjonsinnhenting) til markedet.

Persontogselskaper og andre interessenter som ønsker å gi sine innspill har frist til 25. august. Jernbanedirektoratet vil deretter ta med innspillene i den endelige vurderingen av behovet for offentlige tjenesteforpliktelser i Norge.