Jernbanedirektoratet Nyheter Hele jernbanesektoren jobber sammen for bedre stabilitet i driften

Hele jernbanesektoren jobber sammen for bedre stabilitet i driften

Jernbanedirektoratet har levert en omfattende rapport til Samferdselsdepartementet, med mer enn 50 tiltaksområder som vil bedre punktligheten og stabiliteten i togtrafikken.

– Det er en samlet sektor som erkjenner at vi ikke har levert godt nok på punktlighet og kundehåndtering når togene er forsinket eller innstilt. Årsakene til forsinkelsene er mange – fra ekstremvær til nedslitt infrastruktur eller feil på kjøretøyene, sier jernbanedirektør Knut Sletta. Jernbanedirektoratet har sammenstilt tiltak som vil gi en positiv effekt for en stabil jernbane i årene framover.

– De store og omfattende tiltakene vil det ta flere år å gjennomføre, for eksempel utrullingen av et nytt digitalt signalsystem for hele jernbanenettet. Men det er også mange tiltak som kan gi umiddelbar effekt. Her vil jeg berømme togselskapene, Bane NOR, Norske tog og Entur som jobber sammen for å ta tak i problemer som kan løses raskt og enkelt, sier Sletta.

Hovedgrep for langsiktig effekt

Det viktigste for å oppnå en mer stabil jernbane over tid, er å gjennomføre vedlikeholds- og fornyelsesplanen til Bane NOR. Denne planen går over flere år, og har høy prioritet i Nasjonal transportplan. I tillegg skal gamle tog byttes ut med nye. Først lokaltog fra 2026, deretter både flere regiontog og nye fjerntog. Nå i november åpnet den første strekningen med det nye digitale signalsystemet for ordinær drift på Gjøviksbanen, som første etappe i arbeidet med å erstatte alle gamle signalsystem på jernbanenettet i hele Norge.

Sliping av skinneskjøt etter bytte av skinne. Det er for liten tid til rådighet for å drive tilstrekkelig vedlikehold ved Oslo S.Foto: Øystein Grue
Det viktigste for å oppnå en mer stabil jernbane over tid, er å gjennomføre vedlikeholds- og fornyelsesplanen til Bane NOR.

Mer enn 50 tiltaksområder

Tiltakene i Jernbanedirektoratets rapport er gruppert og samlet innenfor 52 tiltaksområder, blant annet disse:

  • Mer enn 300 enklere banetiltak for rask effekt.
  • Tiltak på planoverganger og utbedring av dreneringssystemer for å fjerne saktekjøringer.
  • Forebyggende vedlikehold økes og overvåking av tilstanden på anleggene bedres.
  • Tiltak for å øke levetiden i signalsystemene i påvente av digitalt signalsystem, ERTMS.
  • Oppdeling av signalområdene på Oslo S for å begrense konsekvensene når feil oppstår.
  • Omfattende gjennomgang for oppgradering av sporveksler med tilhørende komponenter på Oslo S for å få ned tallet på jordfeil.
  • Fornyelse av kontaktledningsanlegg i full gang på Sørlandsbanen, Bergensbanen og Hovedbanen.
  • Økt kapasitet i verkstedene.

Les rapport og vedlegg