Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Vygruppen invitert til å gi tilbud
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Vygruppen om deler av togtilbudet rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Etter en vurdering av kvalitet, økonomi og risiko, har Jernbanedirektoratet valgt å invitere Vygruppen til forhandlinger om å kjøre lokal- og regiontog på en rekke strekninger i Oslo-området, kalt Østlandet 1. Tildelingen skjer senest i løpet av første halvår 2023, med trafikkstart i desember samme år.
– Vi har hatt en god dialog med Vygruppen og Flytoget om hva de kan legge til grunn i en forhandling, i tillegg til at vi har vurdert begge selskapenes tidligere tilbud om å kjøre disse strekningene. Vår vurdering er at Vygruppen har de beste forutsetningene for en direktetildeling av Østlandet 1. De ligger lavere i pris, de har høy kvalitet på tjenesten til kundene og det innebærer en lav risiko å gi dem en direktetildeling fordi de allerede kjører på disse stekningene, sier Sletta.
To tildelinger på Østlandet
I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Et premiss var at prosessen skal sikre likebehandling av de to statlige selskapene.
– Etter at Vygruppen har levert sitt tilbud i starten av juli, skal vi gjennomføre forhandlinger. Her skal vi være en krevende kjøper på vegne av staten og de reisende. Ambisjonen er å få et attraktivt togtilbud med blant annet høy kundetilfredshet, god koordinering med øvrig kollektivtrafikk og ikke minst gode rutiner for håndtering av avvik, sier jernbanedirektøren
30 millioner reisende
Togtilbudet som inngår i Østlandet 1 har om lag 30 millioner reisende hvert eneste år, ifølge trafikktall fra 2019. Trafikkavtalen skal ha en varighet på åtte år, med mulighet for forlengelse i to år.
Senere i år skal Jernbanedirektoratet velge hvem det skal forhandle med om det øvrige togtilbudet på Østlandet – omtalt som Østlandet 2.
Fakta
Østlandet 1
- Lokaltog (L-tog) Spikkestad/Asker–Lillestrøm
- Lokaltog (L-tog) Stabekk/Oslo S–Ski
- Regiontog (R-tog) Oslo S–Hakadal/Jaren
- Regiontog (R-tog) Stabekk–Moss
- Regiontog (R-tog) Oslo S–Mysen/Rakkestad
- Regiontog (R-tog) Oslo S–Ski
- Regionekspresstog (RE-tog) Oslo S–Halden
- Regionekspresstog (RE-tog) Oslo S–Gjøvik
Østlandet 2
- Regionekspresstog (RE-tog) Skien–Eidsvoll
- Regionekspresstog (RE-tog) Drammen–Lillehammer
- Regiontog (R-tog) Kongsberg–Eidsvoll
- Regiontog (R-tog) Drammen–Dal
- Regiontog (R-tog) Asker–Kongsvinger
- Regiontog (R-tog) Notodden–Porsgrunn (Bratsbergbanen)
- Avtalen vil kunne inkludere tilbringertjenesten som i dag trafikkeres av Flytoget, senest fra 2028.