Ved å utnytte ny teknologi kan Bane NOR spare store beløp og bedre sikkerheten på norsk jernbane. Sivilingeniør-studentene Håkon, Kristoffer og Mathias høstet jubel da de presenterte sine kreative løsninger på NTNU nylig.
Norsk Jernbaneskole bruker ikke bare avanserte simulatorer i lokførerutdanningen. Nylig ble VR-briller tatt i bruk for å trene skifting.
En ny reiseplanlegger samler all informasjon om kollektivtrafikk på ett sted. Entur AS jobber for å inkludere alle billettkjøp i sin app i løpet av 2019.
Skeptikere og teknologivegrere anbefales en tur med lokfører Morten Eriksen og ERTMS-toget på Østre linje. Barnesykdommene er kurert og fremtidstoget fra Oslo S tur retur indre Østfold ankommer samtlige stoppesteder i rute.
Norsk jernbane skal bli en av de fremste i verden på digitalisering. I løpet av våren har Bane NOR tildelt tre teknologikontrakter på til sammen 10 milliarder kroner.
Snart har vi tog som går like godt på strøm fra kontaktledning som på strøm det selv produserer underveis. De såkalte bimodale togene er allerede i trafikk i flere land, og Flirt er et brennhett alternativ også her.
Finnes det noe bedre enn å føre et lynraskt, stillegående Flirt-tog når fullmånen speiler seg i blikkstille Mjøsa? Ikke ifølge Tor Anders Backe.
Mastergradsstudentene Roy-Remy Braa og Joakim Hopland driver forskning inne i fjellet. Nylig var de med på å sette rekord med tunnelboremaskinen Ulrikke: 170 meter ble boret på en uke.
SJ planlegger å kjøpe nye tog og en omfattende modernisering av sine eldre tog for til sammen ni milliarder kroner. 30 nye tog for fjerntrafikk i hele Skandinavia skal anskaffes.
Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 planlegges på rekordtid. Ambisjonen er å halvere planleggingstida i forhold til tidligere praksis. Statlig plan, parallelle prosesser og 3D-verktøy gjør at rosjektet ligger foran skjema.