Det aller første togsettet av type 76 gjør nå sine første prøveturer på norske spor. For togreisende i Trøndelag vil dette bety en helt ny hverdag med langt større plass, kapasitet, tilgjengelighet og komfort.
Et standardisert digitalt språk for utveksling av jernbanedata er etterlengtet i bransjen. Færre feilkilder, raskere planlegging og lavere kostnader skal bli resultatet når RailDax etter planen ISO-godkjennes i mars 2022.
Campus Nyland er unikt i Europa. Her samles kompetanse for å kunne gjennomføre den digitale signalrevolusjonen på norsk jernbane.
Hovedgrepet for neste periode av Nasjonal transportplan blir å styrke jernbanen der den allerede har en viktig rolle. Ny teknologi kombinert med bedre infrastruktur skal gi plass til flere tog der det trengs mest. Men det blir ikke mer penger.
Det nye systemet for styring og overvåking av togtrafikken, TMS, gir både muligheter for mer effektiv trafikkavvikling og bedre håndtering av avvik.
Les hvordan det nye systemet skal bidra til høyere sikkerhet, hastighet og på sikt mer kapasitet på strekninger med dobbeltspor.
Siemens ser ERTMS-satsingen i Norge som en gyllen mulighet til å utvikle verdensledende teknologi. Nordlandsbanens yngste signalmontør, Peter Daniel Johansen, synes det er kult å være med i et slikt pionerprosjekt.
Jorund Gretland erfarte som ung togekspeditør at jobben ble borte på grunn av ny teknologi. Nå oppfordrer hun hele jernbanen til å forberede seg på et nytt teknologisk kvantesprang.
Batteritog er satt i prøvedrift både i Østerrike og Tyskland. Med slike tog er det tilstrekkelig å elektrifisere 25-30 prosent av banene og likevel oppnå full elektrisk drift.
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk – på baner som ikke har elektrisk drift.
– Et gigantisk sprang. Nå blir det langt færre feil og alt går fortere, sier Tom F. Hansen om overgangen til å planlegge og prosjektere i tre dimensjoner.
– Hele hensikten med jernbanereformen er å forenkle hverdagen til alle dem som reiser med toget, forsikrer samferdselsminister Jon Georg Dale. Han ser formidable muligheter i ny teknologi.