I slutten av august skulle det nye signalsystemet ERTMS i settes drift på Gjøvikbanen fra Roa til Gjøvik. Systemet vil gi færre feil og forsinkelser og flere tog. Etter at vår sak om ERTMS på Gjøvikbanen ble laget, har flere leverandører meldt om forsinkede leveranser. Det gir dessverre også forsinket framdrift for prosjektet.
Flytoget har teke over fem av dei åtte nye flytoga, og skal overta dei siste i løpet av våren. Det første er allereie sett i drift og blir brukt til opplæring av alle operativt tilsette. Etter påske kjem fleire nye tog i drift.
Bane NOR gjennomfører i høst en mulighetsstudie av nullutslippsløsning for lastetraktorene sine. Stephen Oommen og Dag Aarsland i Jernbanedirketoratets utredning for reduserte utslipp på jernbane, mener det er et viktig og spennende arbeid, som de følger med stor interesse.
Med sensorer oppdager Kristine Tveit stadig flere feil før forsinkelser på jernbanen oppstår. Fra 2019 til i dag har avansert datateknologi redusert stoppende feil på den gamle og hardt belastede Østfoldbanen til et rekordlavt nivå.
En av de sentrale oppgavene til Jernbanedirektoratet er å utarbeide KVU-er, konseptvalgutredninger, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Vi har tatt en prat med jernbanedirektør Knut Sletta om de fire siste oppdragene.
Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
Det begynte med at unge Kjenne forelsket seg i en datamaskin, før han ble lidenskapelig opptatt av robotteknologi. Eller kanskje spiren ble sådd allerede i barneårene, da faren sørget for å forsyne ham med loddebolt, ledninger og transistorer.
En samlet norsk jernbanesektor og ulike forskningsmiljøer har fått tilgang til Europas største forskningsprogram innen jernbane. Jernbanedirektør Knut Sletta slår fast at dette gir store muligheter for togets framtid i Norge.
Stadig flere land i Europa legger fram offensive planer for hvordan jernbanen skal bli utslippsfri. Jernbanedirektoratet har laget en rapport om mulighetene for batteridrift i Norge og anbefaler at det settes i gang en konseptvalgutredning (KVU) for nullutslippsløsninger.
Bedre nettdekning om bord i togene treffer mange mennesker og er derfor et meget lønnsomt tiltak. Samfunnsøkonomene er litt uenige om hvor mange milliarder kroner det dreier seg om…
Det ligger store muligheter for en bedre jernbanesektor ved å samle alle data, dele data mer aktivt og sikre tilgang og riktig bruk.
I første seksårsperiode av Nasjonal transportplan vil det skje mye på jernbanen. Her kan du lese om hvordan togtilbudet bedres en rekke steder i landet.