Som 14-åring fikk han skryt for måten han håndterte kundene på, og det brente seg fast. Sverre Høven, nå sjef for SJ Norge, har stor tro på den gode dialogen.
Vy Tog vil betale over to milliarder kroner for å kjøre på Bergensbanen og Vossebanen fram til 2031. Selskapet legger opp til en stor vekst og økte inntekter – i tråd med analysene Jernbanedirektoratet har gjort.
Banen mellom landets to største byer er mer i vinden enn på lenge. Det gjelder både for den økende mengden turister, stadig flere pendlere, fritidsreisende og den viktige godstrafikken.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide vil i neste års statsbudsjett prioritere jernbanetiltak som kan redusere klimautslipp. Det kom fram under Jernbaneforum 2020.
Statsmonopolet på norsk jernbane er brutt. Go-Ahead Norge lover at kundene gradvis vil oppleve forbedringer.
Det blir fremdeles mulig å kjøpe én togbillett – selv om du skal reise med flere ulike togselskaper.
Vy Tog-sjef Arne Fosen smiler fra øre til øre. Nå bebuder han en storstilt satsing på Bergensbanen.
Jernbanedirektoratet anbefaler i en ny rapport at tilbudet på nattogene i Norge utvides og blir mer tilpasset passasjerenes ønsker. Det er stor etterspørsel etter soveplasser og belegget er på 87 til 100 prosent på nattogstrekningene.
Unge togentusiaster som Aksel S. Lister (13) og Kristian R. Nøkleby (17) gir håp om en lys framtid for 50-årsjubilanten Norsk Jernbaneklubb (NJK).
Togene gjennom Oslo er stapp fulle, og ståplasser er hovedregelen for de som bor nærmest byen – både i morgen- og ettermiddagsrushet.
– Fornøyde kunder og medarbeidere er nøkkelen til framgang, sier SJs konsernsjef Crister Fritzson. Den svenske toggiganten brukte nærmere 20 år på å bli det han betegner som «et av Europas mest konkurransekraftige selskap».
For tre år siden var nattog i ferd med å forsvinne som reisetilbud. Nå er stadig flere nattog utsolgt. Både på kontinentet og i Norge.