Gro Bakstad er stolt av de resultatene hun har oppnådd som leder i Posten. Nå forbereder hun seg på hardt arbeid sammen med de ansatte i Vy.
En av Norges største aktører i reiselivsbransjen, Flåm AS, går nå inn som medeier i Arctic Train som kjører turisttog på Ofotbanen.
Flåm suger til seg turister som en magnet, men i år har koronapandemien også rammet den vakre vestlandsbygda i Aurland kommune.
Arctic Train i Narvik er landets ferskeste og minste togselskap. Godkjennelsen kom på vårparten i år. Så kom koronaen.
Ved å gi Bane NOR større frihet innenfor en økonomisk ramme vil samfunnet få større nytte av de pengene som brukes på jernbane. Det lover konsernsjef Gorm Frimannslund.
Ikke i sin villeste fantasi kunne Jenny Marie Steiro forestilt seg tre måneder med nesten tomme lokaltogene i Oslo-området da hun begynte som konduktør for fire år siden.
Takk for at du ikke reiser med oss. Takk for at du er en hverdagshelt og ikke setter deg på dette setet.
– Det er litt spesielt. Du får jo et eierskap til det du har jobbet med, sier den erfarne jernbanemannen og sikter til at han var med på å skrive kvalitetsdelen av Vys anbud for trafikkering av banene i nord.
Togene gjennom Oslo er stapp fulle, og ståplasser er hovedregelen for de som bor nærmest byen – både i morgen- og ettermiddagsrushet. – Vi er i ferd med å nå et metningspunkt i forhold til hva jernbanen kan levere, advarer jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
Som 14-åring fikk han skryt for måten han håndterte kundene på, og det brente seg fast. Sverre Høven, nå sjef for SJ Norge, har stor tro på den gode dialogen.
Vy Tog vil betale over to milliarder kroner for å kjøre på Bergensbanen og Vossebanen fram til 2031. Selskapet legger opp til en stor vekst og økte inntekter – i tråd med analysene Jernbanedirektoratet har gjort.
Banen mellom landets to største byer er mer i vinden enn på lenge. Det gjelder både for den økende mengden turister, stadig flere pendlere, fritidsreisende og den viktige godstrafikken.