– Det er tragisk at det ikke fins elektriske tog nord for Trondheim. Lukter vondt, krenger og bråker gjør de også, disse dieseltogene, sier Kari E. Hansen.
Bane NOR har nå satt ned en overordnet arbeidsgruppe for å bedre punktligheten. Gruppen skal finne årsaker til togforsinkelsene og fremme forslag til tiltak som gir størst effekt. Til nå i år er togenes punktlighet vesentlig dårligere enn i fjor.
Rørosbanen: Da lokalavisen Arbeidets Rett på Røros nylig ba leserne si sin mening om Rørosbanen, var det langt mellom lovordene.
«Hvordan har jeg havnet her? Jeg sitter faktisk og kjører tog». Carina Vik (20) gikk ut av videregående skole i fjor, men er allerede ute i praksis og kjører tog i Oslo.
Den over to kilometer lange Eidangertunnelen i Porsgrunn nærmer seg ferdigstillelse.
Skeptikere og teknologivegrere anbefales en tur med lokfører Morten Eriksen og ERTMS-toget på Østre linje. Barnesykdommene er kurert og fremtidstoget fra Oslo S tur retur indre Østfold ankommer samtlige stoppesteder i rute.
Jernbanen i Norge er nå er inne i en periode med storstilt fornyelse av togparken.
Hver natt ruller fem lange kombitog inn på Ofotbanen og Nordlandsbanen. Det meste av vareforsyningen nordover går på skinner. Sørover sendes stadig mer sjømat fra en næring i kraftig vekst. Nå utredes Nord-Norgebanen igjen, og engasjementet i landsdelen er stort.
Snart sier folk «Look to Holmestrand», sa Alf Johan Svele til Jernbanemagasinet i 2012. Nå som en ny togstasjon med integrert fjellheis står klar, slår ordføreren fast at han var sannspådd.
Bane NOR legger et løp for å spare inn minst 13 milliarder kroner på sine utbyggingsprosjekter. Lederne for det nye jernbaneprosjektet i Vestfold er godt i gang med å vise vei inn i en ny tid.
Fra 2024 vil Moss ligge en halv time unna Oslo – med tog. I gangavstand til den nye stasjonen åpnes det for å bygge 5000 nye boliger, og interessen blant eiendomsinvestorene tar nå helt av.
Bjørg Ruud frontet kampen mot å legge Gardermobanen gjennom Lillestrøm. 24 år etter medgir hun at resultatet ikke ble så verst likevel. – Det viser at det også kan finnes gode løsninger i og ved eksisterende traseer, sier Ove Skovdahl i Jernbanedirektoratet.