– Vi må huske på hvem vi er til for, sier påtroppende jernbanedirektør Kirsti Slotsvik. Hun vil jobbe for at alle aktører går mest mulig i takt og ser store muligheter i bruk av ny teknologi.
Prosjektleder Neal Nordahl i Veidekke er ikke overrasket over at prisen går ned når entreprenøren får større spillerom.
Nye Veier AS har gått løs på ferdig planlagte utbyggingsprosjekter og stilt en rekke kritiske spørsmål. Resultatet er at kostnadene ligger an til å bli kuttet med 20 prosent – uten at det går ut over kvaliteten. På sikt kan kostnadene reduseres med opptil 30 prosent.
Bane NOR skal utvikle seg til en mer industriell og kommersiell aktør. Det betyr større prosjekter, enklere traseer, nye tunnelmetoder og smartere bruer.
– Ingen må tro at jernbanereformen er i mål, sier Elisabeth Enger, som etterlyser flere fullmakter og mindre detaljerte statsbudsjett.
Regulariteten på jernbanen er langt fra tilfredsstillende. Et krafttak må til, og hele bransjen må bidra.
– Det er det sanselige ved tog som gjør at man blir hekta, sier den nye museumsdirektøren. Og på pulten ligger det allerede nok av utfordringer å ta tak i.
I Rogaland jobbes det for et mest mulig sømløst samspill mellom tog og buss. Byvekstavtalen gir et godt grunnlag for at flere kan velge bort bilen til sine daglige reiser.
Med ti verksteder rundt om i landet og 900 ansatte er Mantena klar for konkurranse om oppdragene. – Salg og markedsføring er noe nytt for oss, men oppdraget er krystallklart: Vi skal satse offensivt, slår markedsdirektør Silje Nilsen i Mantena fast.
Den nye sjefen for NSB Persontog har snudd store underskudd i CargoNet til en bedrift i balanse. Nå tar Arne Fosen NSBs kjernevirksomhet inn i en ny tid.
Jernbanedirektør Elisabeth Enger slutter i Jernbanedirektoratet ved årsskiftet. Hun skal tiltre en ny stilling som prosjekt-rådmann for sammenslåingen av de tre kommunene Drammen, Svelvik og Nedre Eiker og vil bli rådmann i den nye storkommunen ved sammenslåingen.
All jernbaneeiendom er nå samlet på ett sted. – Utvilsomt den største gevinsten av jernbanereformen, sier konserndirektør for Bane NOR Eiendom, Petter Eiken. Han varsler gevinster på 100 millioner kroner i året – minst!