Den nye toppsjefen i Bane NOR Eiendom er ikke tvil om hva som er viktigst: – Vår hovedmålsetting er å være et instrument for å få en best mulig jernbane, sier Jon-Erik Lunøe.
Vy Tog-sjef Arne Fosen smiler fra øre til øre. Nå bebuder han en storstilt satsing på Bergensbanen.
Da SJ vant konkurransen om å kjøre banene i nord, var det liten tid til å feire: – Vinner gjør du bare den dagen du får beskjeden. Nå er det samarbeid og hardt arbeid som gjelder, sier SJ-direktør Thomas Silbersky.
Hanne Bertnes Norli har sittet og forhandlet fram de omstridte byvekstavtalene og vet hvordan bompengene kan reduseres og kollektivtrafikken lykkes.
Synes du jernbane koster for mye penger og at toget tar for lang tid? – Svaret er mer standardisering, sier direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen.
Flere avganger, lengre tog og bedre service er noen av tiltakene SJ legger opp til som vinner av togkonkurransen i nord.
To timers intervall, ekspresstog, «halvtog» og kortere reisetid. Her er en oversikt over de viktigste tiltakene i Jernbanedirektoratets fjerntogstrategi.
Bente Tangen kranglet seg til jobben som rekrutteringsansvarlig i Jernbaneverket. Nå gir hun seg ikke før et nytt utdanningssenter for samferdsel er etablert.
Jernbanedirektøren mener togkundene har mye å glede seg til – også på fjerntogstrekningene. For å få mer jernbane ut av hver krone ønsker hun en gjennomgang av byutviklingen på Østlandet.
I Tyskland har konkurransen på jernbanen skapt så formidabel vekst at togselskapene sliter med å skaffe nok personell.
Allerede denne måneden vil NSB og Nettbuss endre merkevare på tog- og bussvirksomheten til Vy.
– Jeg har lang jernbaneerfaring. Det håper jeg de ansatte setter pris på, sier Henning Bråtebæk, som nå forlater Avinor og blir adm. dir. i Spordrift AS. Han er imidlertid forberedt på nye tider i jernbanen.