Bane NOR har nå fått klarsignal til å sette i gang med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Prosjektet omfatter 112 kilometer med jernbane.
Nye beregninger viser at det vil være mulig å oppnå elektrisk drift av alle tog på Nordlandsbanen for en firedel av prisen. Svaret ligger i del-elektrifisering og tog utstyrt med batteripakker.
Regjeringen foreslår 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål i 2020, en økning på 1,1 milliard eller 4,5 prosent fra 2019.
Skal det bygges ny jernbane i Nord-Norge? Dette har vært en av sommerens og valgkampens hete saker. Men hva er bakgrunnen for at denne debatten tok helt av?
Hvilket transporttilbud er både miljøvennlig, raskt og effektivt? Det er toget, det – hvis vi setter riktig pris på det, mener Gry Dahl, leder for klima og miljø i Bane NOR.
Da Deutsche Bahn (DB) for tre år siden la ned all tradisjonell nattogtrafikk, overtok østerrikske ÖBB deler av trafikken. Nå tjener ÖBB penger på sine nattog og utvider tilbudet.
Hvis en jernbanestasjon plasseres utenfor sentrum, velger flere reisende å ta bilen – og det skjer dessuten liten fortetting rundt stasjonen.
Når Go-Ahead overtar trafikken i desember, står et flunkende nytt togverksted klart til bruk på Kvaleberg utenfor Stavanger. Tilsvarende verksteder vil snarlig bli bygd i Bergen og nær Trondheim.
Ved hjelp av avanserte sensorer oppdager Bane NOR stadig flere feil før forsinkelser oppstår. Fra januar til april ble nærmere 200 feil i sporveksler utbedret i tide.
Alt av jernbanens ordinære drifts- og vedlikeholdsoppgaver skjer nå i regi av Spordrift AS. Arbeiderne på Sørlandsbanen skal først ut i konkurranse.
Toget er blitt en kjempesuksess i Oslo-området etter «togrevolusjonen» fra 2012, men det koster: Anleggene slites ned mye raskere og behovet for vedlikehold akselererer.
På nyåret i 1908 ble et tog med 150 togpassasjerer sendt over høyfjellet mellom Oslo og Bergen. Det kom ikke frem før i mai.