Dobbeltsporutbyggingen Nykirke – Barkåker vil gi et helt nytt intercity-tilbud på Vestfoldbanen. Med de 13,6 kilometerne på plass blir det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg i 2024.
Ved å endre rekkefølgen på kjempeprosjektet med ny Vestfoldbane gjennom Drammen, blir nytt dobbeltspor til Tønsberg ferdig allerede i 2024. I tillegg blir det en halv milliard billigere.
Norske tog-sjef Øystein Risan vil i løpet av ti år bytte ut alt det gamle materiellet og ende opp med noen få togtyper.
Bane NORs nye utbyggingsdirektør mener foretaket har mye å lære av andre og har stor tro på teamarbeid.
Hovedgrepet for neste periode av Nasjonal transportplan blir å styrke jernbanen der den allerede har en viktig rolle. Ny teknologi kombinert med bedre infrastruktur skal gi plass til flere tog der det trengs mest. Men det blir ikke mer penger.
Bane NOR skal utvikle seg til en effektiv industribedrift. Innen utgangen av 2023 skal de årlige administrative kostnadene kuttes med 500 millioner kroner. Pengene skal brukes til å fornye jernbanen og gi de reisende et stadig bedre tilbud.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide vil i neste års statsbudsjett prioritere jernbanetiltak som kan redusere klimautslipp. Det kom fram under Jernbaneforum 2020.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide var i strålende humør da han fredag åpnet byggingen av det 13,6 kilometer lange dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker på Vestoldbanen.
30 nye lokaltog til Oslo-området blir satt i bestilling i 2020. Til sammen sikres muligheten til å kjøpe 200 nye lokaltog.
Mellom byene Lausanne og Genève i Sveits pågår en total fornyelse av jernbanen fram til 2030 – uten at strekningen stenges for togtrafikk. Nå vurderes tilsvarende opplegg i Norge.
Bane NOR er klar for å ta fram igjen tidligere tiders kompetanse og praksis: Å fornye jernbanestrekninger uten å stenge.
Jernbaneutbyggingen skyter fart mellom Eidsvoll og Hamar: De kommende sju åra skal det være bygget over 40 kilometer med dobbeltspor, og Bane NOR jakter på smarte løsninger.