Det er mange grunner til at knutepunktutvikling er en viktig investering i framtiden. Det handler blant annet om klima og miljø, folkehelse og effektive tjenester.
Etter at Bane NOR i noen år har praktisert en sterkere involvering av leverandørmarkedet, og med det sørget for bedre kontroll av pengebruken, har 97 prosent av jernbanekontraktene siden 2019 gått til norske selskaper.
Ny Lysaker stasjon, og dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika, har nå vært i drift i vel ti år. En evaluering av prosjektenes lønnsomhet og nytte for samfunnet viser at utbyggingen kommer godt ut, og bedre enn beregnet på forhånd.
Det er lenge siden det er satset på Gjøvikbanen. Sist gang var i 1963 da det første elektriske toget ankom Mjøsbyen. En lang rekke tiltak langs hele den 123 kilometer lange strekningen vil gi en betydelig økt kapasitet og bedre togtilbud.
Utredningen av framtidens transportløsninger i Nord-Norge tar for seg alle transportformene og skal legge grunnlaget for hvilke valg som skal tas for samferdsel og transport i landsdelen.
Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård (Ap), vil holde fast ved ambisjonene for InterCity på Østlandet. Han forteller at de jobber intenst med å se på hvordan de kan komme videre.
Endelig gjennomføres dobbeltsporutbyggingen i Drammen. Siden høsten 2019 har det vært full anleggsdrift på det som i 2025 skal gi byen både flere togavganger, nytt stasjonsområde, dobbeltspor også sørover, og helt nye muligheter for byutvikling.
De siste 15 årene har statens årlige utgifter til jernbane økt fra seks til over 30 milliarder kroner. Banesjef Guttorm Moss mener det har vært gøy, et aldri så lite eventyr.
Trønderbanen moderniseres. Hele 22 stasjoner er nå under oppgradering for å ta imot nye tog og flere avganger. Prosjektleder Kristin Skei i Bane NOR synes det er motiverende å se resultater som kommer de reisende til gode.
En utredning gjør Jernbanedirektoratet bedre i stand til å argumentere for jernbanens arealeffektivitet.
Bedre nettdekning om bord i togene treffer mange mennesker og er derfor et meget lønnsomt tiltak. Samfunnsøkonomene er litt uenige om hvor mange milliarder kroner det dreier seg om…
Nye Veier AS har kuttet byggekostnadene med nær 20 prosent. Nå skal deler av selskapets modell overføres til jernbane.