Det graves for å bygge flere og bedre hensettingsspor på Kongsberg stasjon, hele signalsystemet bygges om, og i tillegg skal fem planoverganger på Numedalsbanen sikres med automatiske bomanlegg. Grepene vil blant annet øke godskapasiteten og få slutt på kjøringen av tomme tog mellom Kongsberg og Drammen.
Neste høst står 13,5 km med nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll ferdig, og i 2027 30 km gjennom Stange. Da blir det to avganger i timen mellom Oslo og Hamar – med en reisetid på under én time.
Den drøyt 70 kilometer lange banen fra Hell på Nordlandsbanen til grensestasjonen Storlien på svensk side har i mange år levd en nokså stemoderlig tilværelse. Men nå skjer nærmest en «total makeover» for den 140 år gamle banen.
Tidleg på hausten blir fornyinga av kontaktleidningsanlegget på heile Sørlandsbanens vestre strekning mellom Kristiansand og Stavanger fullført. Samtidig er det oppstart på fornyinga austover der første etappe er dei 150 kilometrane frå Neslandsvatn til Kristiansand.
429 elg og 375 tamrein ble tatt av toget på Nordlandsbanen i vinter. En av landets fremste forskere på hjortevilt, Erling J. Solberg mener det på kort sikt er nødvendig å redusere bestanden for å få ned antallet elg som blir påkjørt av toget.
Med sensorer oppdager Kristine Tveit stadig flere feil før forsinkelser på jernbanen oppstår. Fra 2019 til i dag har avansert datateknologi redusert stoppende feil på den gamle og hardt belastede Østfoldbanen til et rekordlavt nivå.
Den 22 kilometer lange nye banen fra Oslo S til Ski nærmer seg fullføring. Kjempeprosjektet til 35 milliarder kroner betyr en revolusjon i reisetid og kapasitet på strekningen. Snart er det klart for prøvekjøring.
En av de sentrale oppgavene til Jernbanedirektoratet er å utarbeide KVU-er, konseptvalgutredninger, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Vi har tatt en prat med jernbanedirektør Knut Sletta om de fire siste oppdragene.
Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
Implenia sikret seg oppdraget med jernbanebrua over Tangenvika nord for Espa og Strandlykkja i Stange kommune. Kontrakten har en verdi på ca. 1,8 milliarder kroner. Forberedende anleggsarbeid er i gang og brua skal være ferdig til 2027.
Joel Gianni er nyutdannet sivilingeniør, og har skrevet masteroppgaven sin om dataregistre for stikkrenner i samarbeid med Bane NOR, Statens Vegvesen og Multiconsult. Det er mye å ta tak i, og Bane NOR er i gang.
Til tross for et stort arbeid gjennom mange år knyttet til siktforhold og fjerning av farlige planoverganger, måtte toghastigheten settes ned på 36 overganger fra januar i år. Nå tar Bane NOR grep.