For å kunne ta ut effekter og gevinster som følge av jernbanereformen, er Bane NOR avhengig av større forutsigbarhet. – Fireårige avtaler for drift og vedlikehold er helt avgjørende, sier Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund.
I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 legges det opp til en stor jernbanesatsing. Det gleder vi oss over. Prioriteringen av drift og vedlikehold er likevel lavere enn det fagetatene anbefalte som et minimum.
Per Arne Fredriksen holder styr på 30 avtaler til en samlet verdi på 55 milliarder kroner. Avtalene er inngått mellom Jernbanedirektoratet og statsforetaket Bane NOR.
Drammenbanen var den første banen mellom to store byer i Norge, og det nye togtilbudet ble raskt en stor suksess. Kort tid etter åpningen i 1872 hadde den langt flere passasjerer enn noen annen togstrekning i landet.
Kommunene på Ringerike tar statens utfordring på strak arm og vil gjøre Hønefoss til en moderne by. Med ny jernbane og veg vil de utvikle et knutepunkt og en bystruktur som tar nasjonale målsettinger på alvor. Det betyr store endringer.
Når reisetiden til Oslo halveres, dobles befolkningen i Ski. – Vi har vunnet i lotto, fastslår ordfører Tuva Moflag. Men inntil gevinsten innkasseres, verker voksesmertene.
320 milliarder kroner settes av til jernbane i Nasjonal transportplan for 2018-2029. – Dette er en historisk satsing på jernbane og kollektivtransport, sa statsminister Erna Solberg da hovedtrekkene i planen ble lagt fram på Oslo S.
Straks etter påske starter sporbyggingen på den 22 kilometer lange nye banen fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn. Det er fortsatt stor aktivitet på prosjektet, selv om tunnel- og runnentreprisene ble avsluttet høsten 2016.
I Kragerø har utredningen av Grenlandsbanen blitt tatt imot med åpne armer. Ifølge de siste politiske signalene vil den kunne stå klar i 2035 …
Vi i Jernbanedirektoratet ruster oss for en betydelig satsing på jernbane og annen kollektivtransport – i nært samarbeid med en rekke sentrale aktører.