Bane NOR jobber på bred front for å få ned antall feil som forsinker togene. Flere tiltak på Østlandet, tydeligere prioritering av tiltak som gir rask effekt og overvåking av viktige komponenter skal bidra til bedre punktlighet.
Nå åpnes dørene til et nasjonalt, digitalt høyhastighetsnett. Jernbanens fibernett Oslo-Bergen vil revolusjonere forbindelsen øst-vest og gjøre det mulig å digitalisere jernbanen.
Med det nye dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn kommer Øistein Brinck raskere på jobben med tog enn med bil. Nå selger Porsgrunns kommunalsjef bilen, sparer 5 000 kroner og får gratis trim både morgen og kveld som bonus!
Takket være stor innsats fra ildsjeler har nedlagte banestrekninger fått nytt liv som levende museer. På Krøderbanen, Gamle Vossebanen, Thamshavnbanen, Urskog-Hølandsbanen og Setesdalsbanen gjenskapes jernbanedrift og togreiser fra ulike tidsepoker.
Dovrebanen: Bortimot ukentlig pendler sosialantropolog Tone Sommerfelt mellom leiligheten på Kampen i Oslo og forskerjobben på NTNU i Trondheim. Å fly? Det kunne ikke falle henne inn.
Hva må til for å få like god mobil-dekning på toget som i bilen? En ny rapport viser at prisen for god mobil- og nettforbindelse rundt og mellom de fire største byene i Norge er tre milliarder kroner.
Nordlandsbanen: – Nei, f…, der har vi ei simle! utbryter lokfører Arve Foss, drar på bremsen og tuter hektisk. Vi har akkurat rundet en kurve, farten nærmer seg 100 km/t og i sporet 50 meter foran oss står en simle urørlig.
– Det er tragisk at det ikke fins elektriske tog nord for Trondheim. Lukter vondt, krenger og bråker gjør de også, disse dieseltogene, sier Kari E. Hansen.
Rørosbanen: Da lokalavisen Arbeidets Rett på Røros nylig ba leserne si sin mening om Rørosbanen, var det langt mellom lovordene.
Når reisetiden fra Larvik til Porsgrunn nå kuttes fra 34 til 12 minutter, blir det endelig raskere å ta toget enn å sykle mellom disse to byene.
Bane NOR Eiendom legger opp til en kraftig utvikling og modernisering av Oslo S og området rundt stasjonen. Stasjonen skal forbedres som knutepunkt med bedre tilgjengelighet og service.
Som ny sjef for utbyggingen av Follobanen måtte Per David Borenstein heve en kontrakt med en entreprenør. Men sånt skremmer ikke denne karen …