Ved hjelp av avanserte sensorer oppdager Bane NOR stadig flere feil før forsinkelser oppstår. Fra januar til april ble nærmere 200 feil i sporveksler utbedret i tide.
Alt av jernbanens ordinære drifts- og vedlikeholdsoppgaver skjer nå i regi av Spordrift AS. Arbeiderne på Sørlandsbanen skal først ut i konkurranse.
Toget er blitt en kjempesuksess i Oslo-området etter «togrevolusjonen» fra 2012, men det koster: Anleggene slites ned mye raskere og behovet for vedlikehold akselererer.
På nyåret i 1908 ble et tog med 150 togpassasjerer sendt over høyfjellet mellom Oslo og Bergen. Det kom ikke frem før i mai.
Med prosjektsjef Hanne Stormo i spissen har Bane NOR endret rekkefølgen på når jernbanen skal bygges ut gjennom Drammen. Men i 2020 blir det fullt trøkk.
– Et godt bytte, sier banesjef Terje Øygarden. Men fortsatt har han ansvar for mange gamle spor, noen av dem så gamle at de er på UNESCOs verdensarvliste.
Vestfold ligger an til å få det første sammenhengende dobbeltsporet på Østlandet. Med anleggsstart på to nye prosjekter fra neste år blir det fra 2025 mulig å reise mellom Oslo og Tønsberg på én time.
Kjersti S. Læknes planlegger hva hun skal ha til middag en måned framover. Det personlighetstrekket nyter Bane NOR nå godt av.
For Hanne Disch Kihle, som er kastet fersk inn i tøffe byggelederoppgaver på Eidsvoll, kjennes det godt å ha veteranen John Sæther som mentor.
Med engelsk som prosjektspråk får spanske Alberto Lorente, norske Kristin Slaaen Rørvik og resten av arbeiderne kommunikasjonen til å fungere på Follobanen.
121 bygninger rives for å gi plass til nytt dobbeltspor og stasjon i Moss. Sånt skaper sterke følelser og mennesketomme byområder.
– Du trenger ikke å være kroppsbygger for å være banemontør. Med riktig verktøy, rett teknikk og laginnsats kommer du langt, smiler Jeanette Wingeng – med Thiril på fanget.