Da Deutsche Bahn (DB) for tre år siden la ned all tradisjonell nattogtrafikk, overtok østerrikske ÖBB deler av trafikken. Nå tjener ÖBB penger på sine nattog og utvider tilbudet.
Hvis en jernbanestasjon plasseres utenfor sentrum, velger flere reisende å ta bilen – og det skjer dessuten liten fortetting rundt stasjonen.
Når Go-Ahead overtar trafikken i desember, står et flunkende nytt togverksted klart til bruk på Kvaleberg utenfor Stavanger. Tilsvarende verksteder vil snarlig bli bygd i Bergen og nær Trondheim.
Ved hjelp av avanserte sensorer oppdager Bane NOR stadig flere feil før forsinkelser oppstår. Fra januar til april ble nærmere 200 feil i sporveksler utbedret i tide.
Alt av jernbanens ordinære drifts- og vedlikeholdsoppgaver skjer nå i regi av Spordrift AS. Arbeiderne på Sørlandsbanen skal først ut i konkurranse.
Toget er blitt en kjempesuksess i Oslo-området etter «togrevolusjonen» fra 2012, men det koster: Anleggene slites ned mye raskere og behovet for vedlikehold akselererer.
På nyåret i 1908 ble et tog med 150 togpassasjerer sendt over høyfjellet mellom Oslo og Bergen. Det kom ikke frem før i mai.
Med prosjektsjef Hanne Stormo i spissen har Bane NOR endret rekkefølgen på når jernbanen skal bygges ut gjennom Drammen. Men i 2020 blir det fullt trøkk.
– Et godt bytte, sier banesjef Terje Øygarden. Men fortsatt har han ansvar for mange gamle spor, noen av dem så gamle at de er på UNESCOs verdensarvliste.
Vestfold ligger an til å få det første sammenhengende dobbeltsporet på Østlandet. Med anleggsstart på to nye prosjekter fra neste år blir det fra 2025 mulig å reise mellom Oslo og Tønsberg på én time.
Kjersti S. Læknes planlegger hva hun skal ha til middag en måned framover. Det personlighetstrekket nyter Bane NOR nå godt av.
For Hanne Disch Kihle, som er kastet fersk inn i tøffe byggelederoppgaver på Eidsvoll, kjennes det godt å ha veteranen John Sæther som mentor.