Etter fleire år med sterk vekst i godstrafikken på bane, framleis det med vekst òg i 2022. Mest auka trafikken på Nordlandsbanen, men også Dovrebanen og Østfoldbanen hadde ein betydeleg trafikkauke, viser tal frå Bane NOR.
Etter at Green Cargo la ned godstrafikken sin innenlands i Norge, er det Onrail som har tatt over det meste av deres tidligere ruter. Det har betydd mye arbeid på kort tid.
Stadig vekst i kombitrafikken har gjort det nødvendig med større kapasitet på terminalen på Fagernes i Narvik. 8. desember er det offisiell åpning av terminalutvidelsen, som betyr 50% vekst i kapasitet. Terminalen kan dermed håndtere 4-5 kombitogpar i døgnet.
I løpet av fire togfrie uker i august og september tok Bane NOR store skritt med byggingen av nye dobbeltspor gjennom Eidsvoll og Stange.
Godsveksten på Nordlandsbanen fortsetter. Siste skudd på stammen er dagligvarekjeden Coop som nå sender dagligvarene med tog til Bodø før de havner i butikkene.
Etterspørselen etter godstransport på bane har tatt seg kraftig opp på kort tid. Godstrafikken økte med tolv prosent i 2021, og flere tog settes opp. Nå rigger CargoNet seg for videre vekst.
Henning Aandal og medgründer Per Ivar Berntsen har snart holdt på med godstrafikk mellom Åndalsnes og Oslo i et år. Starten har vært god, og fra desember satser de også på Nordlandsbanen med to helt nye hybridlok.
I januar åpnet den nye tømmerterminalen på Hauerseter. Terminalen er privateid og etablert av skognæringen og industrien sammen med et tilskudd fra Bane NOR.
Det er lenge siden det er satset på Gjøvikbanen. Sist gang var i 1963 da det første elektriske toget ankom Mjøsbyen. En lang rekke tiltak langs hele den 123 kilometer lange strekningen vil gi en betydelig økt kapasitet og bedre togtilbud.
Utredningen av framtidens transportløsninger i Nord-Norge tar for seg alle transportformene og skal legge grunnlaget for hvilke valg som skal tas for samferdsel og transport i landsdelen.
Senest 1. januar 2022 går Ingvild Storås fra Baneservice til CargoNet, og blir da også en del av konsernledelsen i Vy. Å få være en del av det grønne skiftet motiverer henne.
I slutten av april ble planene til virkelighet for det nystartede godstogselskapet Onrail. Gjennom vel et år med mye arbeid og avklaringer har selskapet vist at det kan stå på egne bein. Nå ruller godstogene mellom Alnabru og Åndalsnes igjen.