Hjem Studentoppgaver Konstruksjonsunderlag for signalanlegg for jernbane

Konstruksjonsunderlag for signalanlegg for jernbane

Bane NOR bygger hvert år nye jernbaneanlegg og gjør flere ombygginger av eksisterende anlegg. Store deler av de utvendige arbeidene må utføres i togfrie perioder og det kreves derfor nitid planlegging.

Planprosessen omfatter såkalt "detaljplan" der anleggets virkemåte og fysiske plassering utarbeides.

Oppgaven går ut på å lage detaljplantegninger for signalanlegget for ombygging av Kolbotn stasjon, fra 3-spors til 2-spors stasjon med endrede plattformer og tilpasset stoppmønster.

Oppgaven omfatter følgende trinn:

– Innhente SOSI kartgrunnlag for det relevante området
– Innhente eksisterende sporplan og ny sporplan som LandXML
– Forstå sporplantegninger, kunne granske sporplanen i RailCOMPLETE.
– Koble sporene med sporveksler til en kjørbar modell.
– Gjøre seg kjent med sentrale deler av Bane NORs Teknisk Regelverk for spor, signal og skilt.
– Utarbeide 2D-modell basert på LandXML sporplan, med lyssignaler, isolerte skjøter, sporfelt, baliser, drivmaskiner. Oppnå innsikt av hva disse komponentene gjør i anlegget.
– Utarbeide bestykning av utvendig anlegg i form av tegninger og tabeller laget med RailCOMPLETE.
– Utarbeide 3D-modell for spor og signalanlegg som DWG og som IFC.
– Bli kjent med DWG og IFC viewer programvare.

Forutsetninger:
– Tillatelse fra Bane NOR til å benytte foreliggende data for Kolbotn stasjon ombyggingen i opplæringsøyemed.
– AutoCAD / Civil 3D lisens og grunnkunnskaper med dette verktøyet.
– Tilgang på sporplaner i LandXML format.
– RailCOMPLETE lisens og grunnkunnskaper med dette verktøyet.

Antatt arbeidsomfang:
– Egenstudier: 30 timer ("Slik fungerer jernbanen", Teknisk Regelverk, Novapoint, RailCOMPLETE, studere eksisterende jernbanetegninger).
– Veiledning: 6 til 8 seanser à 1 til 2 timer.
– Utarbeide 2D-modell: 20 timer.
– Utarbeide 3D-modell: 10 timer.
– Utarbeide 2D-tegninger og tabeller som byggeunderlag: 20 timer.

Totalt foreslått omfang: 90 timer.

– Mulig tillegg: Utarbeide såkalte "forriglingstabeller" for styring av logikken i sikringsanlegget (20 timer).
– Mulig kombinasjon: En student lager kontaktledningsanlegget, mens en annen student lager signalanlegget.
– Mulig rekkefølge: En student lager sporplaner i første semester, mens signalanlegg / kontaktledningsanlegg lages i neste semester.

Foreslått veileder:

Claus Feyling
Daglig leder
Railcomplete AS

claus.feyling@railcomplete.com
+47 – 9082.4018

Kontaktperson

Lignende oppgaver