Hjem Studentoppgaver Digital sikkerhet – sikkerhetskultur og atferd

Digital sikkerhet – sikkerhetskultur og atferd

Hvilke betingelser virker inn på ansattes atferd når de skal gjenkjenne og rapportere phishing-epost? Hvilken effekt har phishing-trening på rapportering av reell phishing-epost? Hvor stor andel bruker synlig ID-kort på kontorlokasjoner, og hvor mange ansatte går fra PC’en ulåst. Hvilke tiltak kan eventuelt endre dette?

Digital sikkerhet handler om å beskytte våre informasjonsverdier. Det kan være informasjon som er digital, fysisk på papir eller teknisk i infrastrukturen vår, eller i samtaler mellom mennesker. For å sikre tilgjengeligheten, integriteten og konfidensialiteten til disse informasjonsverdiene trenger vi både tekniske og menneskelige «brannmurer».

Vi jobber med å bygge kompetanse og forståelse slik at våre ansatte er i stand til å ta de rette valgene i situasjoner som påvirker den digitale sikkerheten.

Vi har foreslått noen konkrete problemstillinger over, men det er absolutt mulig å komme med egne forslag innenfor temaet. Vi er også interessert i å undersøke hvordan menneskelig atferd påvirker den digitale sikkerheten i Bane NOR. Hvordan skal vi definere sikkerhetskultur og atferd, hvilke tiltak skal vi iverksette for å endre eller opprettholde ønsket kultur/atferd, og hvordan måler vi effekten av tiltakene?

Gjerne ta kontakt hvis du er nysgjerrig på tema, eller har lyst til å vite mer om dette!

Kontaktperson

Ann Kristin Sjøflot, Bane NOR

ann.kristin.sjoflot@banenor.no

Lignende oppgaver