
Høy aktivitet i 2024
Årsoppsummering for Konnekt
2024 har vært et år med høy aktivitet i Konnekt. Universitetsavtalene med tilhørende handlingsplaner for NTNU, OsloMet, UiT og NMBU er fulgt tett opp. En ny handlingsplan for UiT frem til 2026 er utarbeidet, med 10 ulike innsatsområder. UiT har startet blant annet arbeide med å kartlegge laboratoriestatus i Norge, Sverige og Finland innenfor samferdselsområdet. I tillegg til de store samarbeidsavtalene er det samarbeid med Nord Universitet (Arctic Mobility), UiA (hva koster det når ting går galt) og UiS (tunnelsikkerhetsstudiet) innenfor spesifikke områder.
Veg og jernbanefag: Vi opplever økt interesse for jernbanefag hos NTNU og OsloMet ved at flere studenter velger jernbaneteknikk. Dette er en positiv utvikling hvor Konnekt har vært bidratt til å heve interessen for fagområdene med blant annet å tilby eksursjon til Bane NORs anlegg i Nydalen. Dette er noe som studentene setter stor pris på. Det samme gjelder veg og transportfag.
Studenttall
- Emnet jernbaneteknikk: fra 25 til 50 (NTNU)
- Masterstudenter innenfor jernbane: 12, 6 siv ing og 6 erfaringsbasert master (NTNU)
- Masterstudenter innenfor vegteknikk: 4,8,12 (OsloMet)
- Masterstudenter Geoteknikk: fra 6 til 16
- Bachelorstudenter Transportinfrastruktur: fra 3 til 8 (OsloMet)
- Bachelorstudenter Transport and urban planning: fra 4 til 22 (OsloMet)
- Emnet «Vei- og jernbaneteknikk» ved bachelor bygg: fra 15 til 34
- Advanced Pavement design: 15 (8, 4)
- Advanced Railway engineering: 20 (8, 7)
Kurs, workshops, konferanser og gjesteforelesere: Konnekt støtter indirekte relevante kurs og konferanser som universitetene arrangerer. Eksempel fra OsloMet:
- OsloMet-SITmini-Workshop, Apr, Oslo/Singapore (digital), 62
- Net-Zero conference, June, Oslo, ca. 300
- Workshop on smart road and rail infrastructure, Sep, Oslo, ca. 70
- Workshop on smart and sustainable rail infrastructure, Dec, Oslo, ca. 15
Konnekt støtter også gjesteforelesere. Mer detaljer om disse innsatsområdene finnes i universitetenes årsrapporter.
Arctic Mobility: Konnekt har tatt initiativ til en nordisk satsning på utdanninger og kompetanseutvikling innenfor samferdsel i nord gjennom satsningen Arctic Mobility. Det er inngått et samarbeid med Nord Universitet og UiT om å kartlegge eksisterende tilbud, synliggjøre fremtidige behov og foreslå konkrete tiltak. Arctic Mobility skal inkludere universiteter, kompetansemiljø og bransjeaktører innenfor samferdsel i Norge, Sverige og Finland. Satsningen skal koordineres med blant annet Platform North, som er et tilsvarende samarbeid innen utvikling og planlegging av samferdselsløsninger i nordkalotten. En milepæl for Arctic Mobility vil være forum Platform North i Luleå i februar. Her deltar ministere fra Norge, Sverige og Finland hvor Konnekt presenterer Arctic Mobility. Konferansen “Arctic Spirit” i Rovaniemi i mai 2025 vil bli sentral for en konkretisering av Arctic Mobility med støtte fra myndighetene i de nordiske landene. Arctic Mobility vil også bli presentert og debattert under Arendalsuka.
Arendalsuka: Konnekt deltok aktivt på Arendalsuka, deriblant med presentasjon av sommerprosjektet “Kompetansebarometer” og hadde ansvar for den store kompetansedebatten innenfor samferdsel med deltakere fra Statens Vegvesen, Bane NOR, Skanska, UiA og EBA. I tillegg deltok vi på andre arrangement og gjennomførte dialogmøter med fokus på utdanning og kompetanse innenfor samferdsel.
Drift og vedlikehold av offentlig vei: I høst gjennomførte Konnekt et større prosjekt når det gjelder behov for utdanning og kompetanse innenfor drift og vedlikehold av offentlig vei, dvs. veier som kommuner, fylker og stat har ansvar for. Samlet sett brukes det mer enn 37 milliarder NOK på dette området. Evnen til god drift og vedlikehold av veiene, med tilhørende kompetansebehov, var i fokus. Offentlig vei er kritisk infrastruktur og har stor betydning for nasjonal verdiskaping, sikkerhet og beredskap. Alle veieiere og bransjen bidro i arbeidet gjennom intervjuer og workshops. Funn fra Riksrevisjonens evaluering innenfor drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier ble også lagt til grunn. Hovedkonklusjonen ble at dagens situasjon ikke er tilfredsstillende, og det er behov for å ta grep for å sikre bedre utdanninger, kurs og kompetansehevende tilbud. Dette vil igjen sikre bedre kvalitet og effektivitet på de tjenestene som leveres. I arbeidet ble det foreslått en del konkrete tiltak, deriblant bedre synliggjøring av eksisterende tilbud (utdanninger, kurs), ulike tiltak som gjør fagområdet mer attraktivt og utvikling av nye kurs. Konnekt ser i starten av 2025 på hvordan man konkret kan organisere dette opp og hvilke ressurser som er nødvendig. Dette må tas videre til beslutning hos kommuner, fylker og stat, og drøftes med SD.
Sommerprosjekt: Sommerprosjektet ble gjennomført i Trondheim med fire studenter fra NTNU i SVV sine lokaler. Temaet var kompetansebarometer, hvor målet var å se om jobbannonser kunne benyttes som indikator for kompetansebehov innenfor samferdsel. Studentene jobbet med historiske data (jobbannonser) fra 2003, og viste ulike trender over perioden frem til i dag. Dette var eksempelvis antall, hvilke selskaper som etterspurte kandidater, hvilke fagområder etc. Tilgang på komplette data var en utfordring, kun offentlige stillingsannonser var tilgjengelig. Arbeidet ble presentert på Arendalsuka av studentene og debattert der. I etterkant har arbeidet med Kompetansebarometer blitt fulgt opp videre av Konnekt, og vil fortsette i 2025. Det viser seg krevende å få tilgang til data, både fra interne systemer (SVV, Bane Nor), men også jobbannonser fra det private (Finn.no f.eks.) slik at data blir komplett. Bruk av AI for analyse er en del av arbeidet.
Bransjekampanje: På slutten av 2024 tok Konnekt initiativet til en større bransjekampanje innenfor samferdsel, med mål om økt interesse for, og rekruttering til, samferdsel. Det er gjennomført flere workshops og innledet samarbeid med aktuelle aktører. Kampanjen er et bransjesamarbeid som vil gjennomføres i 2025, hvor en blant annet har som mål å synliggjøre eksisterende initiativ i bransjen under en felles plattform (“vi baner veg”). I tillegg vil det bli produsert nytt innhold der det er behov for det.
Sustainnovation: Som et ledd i rekruttering til, og økt interesse for, samferdsel har Konnekt arrangert Sustainnovation ved NTNU, OsloMet og UiA, med over 70 studenter. Her samles studenter til et gruppearbeid hvor de utfordres med å komme med nye innovative ideer og løsninger på utfordringer som vi opplever. Bransjerepresentanter bidrar med innlegg, både fra offentlige aktører og private selskaper. Vinnere fra hvert universitet presenterte sin løsning som en del av Innovasjonsarena i Kristiansand i høst, hvor det ble utpekt en endelig vinner. Denne gangen ble det en gruppe studenter fra NTNU. Sustainnovation får gode tilbakemeldinger og vil bli videreført også i 2025.
Fagseminarer: Nasjonalt fagseminar innenfor jernbane ble arrangert i Narvik i februar med stor deltagelse. Dette var et samarbeid med UiT. På programmet var en tur med Ofotbanen, faglige innlegg fra universitetene (UiT, OsloMet, NTNU), Bane Nor, Jernbanedirektoratet, forskningsprogrammet Europes Rail, LKAB m.fl. Hensikten med seminaret var å samle sentrale utdanningsressurser innenfor jernbane, involvere studenter, diskutere pågående aktiviteter, etablere nettverk, diskutere fremtidige kompetansebehov og se på samarbeidsmuligheter.
Nasjonalt fagseminar innenfor veg og transport ble arrangert i Trondheim over to dager i november. NTNU var vertskap for seminaret. Sentrale fagressurser deltok med innlegg, og det ble diskutert hvordan man kan samarbeide bedre innenfor veg og transport mellom de norske universitetene. Dette vil være årlige fagseminarer som for 2025 blir slått sammen til ett fagseminar innenfor samferdsel. Dette gjøres fordi det er mange synergier
Internasjonalt samarbeid har vært sentralt i 2024, eksempelvis mot Trafikverket, svenske bransjeaktører slik som Trafikverket, Trafikverkskolan, VTI og svenske universiteter. Dette vil utvikles videre i 2025, et nordisk samarbeid vil bli stadig viktigere sett i lys av utvidelse av Nato og den sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i. Dette er ønsket politikk fra myndighetene i de nordiske landene. Konnekt vil understøtte dette med et sterkere nordisk samarbeid når det gjelder utdanning og kompetanse innenfor samferdsel. Et samarbeid med forsvaret innenfor transport og mobilitet, med fokus på kompetanse og utdanning, skal ses på i 2025.
Administrasjon og ledelse
Styringsgruppen til Konnekt består av to ledere fra SVV, to ledere fra Jdir og to ledere fra Bane Nor. Konnektrådet består av sentrale bransjeaktører. Eiere av Konnekt er Jernbanedirektør og Vegdirektør, basert på et oppdrag fra Samferdselsdepartementet gitt til SVV og Jdir gjennom organisasjonenes instruks. En samarbeidsavtale ligger til grunn for Konnekt, den ble revidert i 2024.
I 2024 er det gjennomført fire styringsgruppemøter, ett eiermøte med Jernbanedirektør og Vegdirektør, fire konnektrådsmøter og to temamøter med Samferdselsdepartementet. Konnektstyret, Konnektrådets medlemmer og våre avtalepartnere har gitt skriftlig tilbakemelding på Konnekt sitt arbeid. Dette er i all hovedsak positive tilbakemeldinger om å fortsette i 2025 slik vi gjorde det i 2024, men også noen tilbakemeldinger som skal gjøre Konnekt bedre. Formell rapportering om Konnekt sitt arbeid, og resultatoppnåelse, gjøres gjennom SVV og Jdir sine årsrapporter.
SD har gjennomført to møter med Konnekt hvor status for Konnekt sitt arbeid ble presentert og prioriterte saker diskutert. Dette er en nyttig arena for Konnekt og for SD, kompetanse (kvalitet og kvantitet) er en forutsetning for å levere på ambisjonene i Nasjonal Transportplan. Vi planlegger for en fortsatt god dialog med SD i 2025.
For 2025 vil Konnekt vurdere samarbeid med flere nye universiteter, i tillegg til å følge opp eksisterende universitetsavtaler. Det jobbes med en overordnet samarbeidsavtale med Nord Universitet, og vi tar sikte på å besøke den vitenskapelige høyskolen i Molde, Universitetet i Sør-Øst Norge og Høgskolen i Vestland. Det skal etableres en overordnet avtale mellom NTNU, SVV og Konnekt innenfor samferdsel. I dag er det separate avtaler innenfor veg og jernbane (sammen med Bane Nor) på instituttnivå.
Kontaktperson
