Til jernbanedirektoratet.no
Bane NOR sto uten tegninger på en gammel ledeskinne. Løsningen ble 3D-skanning med hjelp fra NTNU.
Denne rapporten viser en gjennomgang og drøfting av eksisterende kunnskap om kompetanse, kompetansebehov og kompetanseutvikling i Norge samt endringskrefter som kan påvirke kompetansebehov i samferdselssektoren.
De fleste av oss reiser på veier og jernbane hver eneste dag, men de færreste vet hvor mye teknologi som ligger bak hver eneste reise. Ofte er det man aldri ser eller merker, noe av det mest komplekse og imponerende.
Mangel på relevant kompetanse kan være en hemmende faktor for å realisere den grønne omstillingen som samfunnet står ovenfor. Denne rapporten ser nærmere på hvordan aktører i samferdselssektoren omtaler og opplever sin evne til å realisere mål og ambisjoner på klima- og miljøområder.
Ønsker du en student, eller flere til å gå løs på utfordringer eller muligheter innen samferdsel? Da kan du sende inn ditt forslag til oppgave.
Konnekt gjør det mulig for OsloMet å satse på smart transport og infrastruktur i byggingeniørstudiene.
Det var et av mange tiltak som kom fram da Konnekt, Prosjekt Norge og Grønn Anleggssektor samlet bransjen til arbeidsmøte.
Årets pris for beste jernbanefaglige masteroppgave ved NTNU går til Ane B Skagestad og Ingvild Sørbel for deres oppgave som omhandler lastmodellering for analyser av levetid på jernbanebruer av stål.
Undersøkelser viser at studenter, arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner ønsker økt og tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsgivere.