Gevinst ved god onboarding av nyansatte i en stor bedrift
Hvordan kan en stor bedrift legge til rette for god onboarding av nye ansatte?
Onboarding regnes ofte å være fra signert kontrakt til et år etter arbeidsstart og handler om perioden hvor nyansatte skal innfases i den nye jobben: blir kjent med kulturen, organisasjonen, kollegaer og arbeidsoppgavene sine.
Onboardingperioden er en kritisk fase fordi den handler om inntrykkene av bedriften en nyansatt sitter igjen med den første perioden; førsteinntrykk, inntrykk etter oppstart og inntrykk under introduksjonen til arbeidsoppgavene. Det er viktig at bedriften gir et godt førsteinntrykk. Frem mot oppstarten handler det om å bekrefte at den nyansatte har gjort et riktig valg ved å sende god informasjon og ha oppfølging. Oppstartsinntrykket er vel så viktig. En dårlig oppstart kan være ødeleggende for lojaliteten til bedriften. Videre handler de første 6 månedene om hvor fort nye medarbeidere kommer i gang og blir kjent med alt fra arbeidsoppgaver, kultur, organisasjon, informasjonsflyt og mye mer.
Hvordan kan man legge til rette for at nye ansatte blir kjent med kulturen, organisasjonen og kollegaer, og får en god innføring i arbeidsoppgaver? Hvilken metode/modell er mest effektiv i dette prosessen?
Kontaktperson
Marie Svensli: Bane NOR, marie.lodrup.svensli@banenor.no, tlf. 916 55 363