Bratsbergbanen

Bratsbergbanen er 46 kilometer lang fra Porsgrunn til Nordagutu. Banen har forbindelse med Vestfoldbanen, Brevikbanen og Sørlandsbanen. Bratsbergbanen går gjennom Porsgrunn og Skien før den tar innover i Telemark gjennom Valebø til Nordagutu på Sørlandsbanen.

Njål Svingheim

Fakta om Bratsbergbanen

  • Banelengde: 46 km
  • Elektrifisert: 1936/1949
  • Fjernstyring: 1972
  • Stasjoner og holdeplasser med persontrafikk: 3
  • Persontrafikk: Regiontog Porsgrunn–Skien–Notodden
  • Godstrafikk: Kalktog for Norcem og godstrafikk til og fra Brevikterminalen (Brevik havn)
  • Tilknyttede baner: Vestfoldbanen, Sørlandsbanen

Bratsbergbanen er 46 kilometer lang fra Porsgrunn til Nordagutu. Banen har forbindelse med Vestfoldbanen, Brevikbanen og Sørlandsbanen. Bratsbergbanen går gjennom Porsgrunn og Skien før den tar innover i Telemark gjennom Valebø til Nordagutu på Sørlandsbanen.

Opprinnelig omfattet banen strekningen fra Borgestad til Notodden og banen var en del av Norsk Hydros transportlinje fra Rjukan til Herøya.

Trafikk og tilstand

Bratsbergbanens sørlige del (Porsgrunn–Skien) inngår trafikkmessig i Vestfoldbanen og er således en del av intercitynettet på Østlandet. I 2018 åpnet det nye dobbeltsporet fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn.

På strekningen Skien–Nordagutu er det persontogene mellom Grenland og Notodden som dominerer. Banen er også en viktig forbindelsesbane mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen og en omledningsrute ved driftsavvik på Sørlandsbanen. Banens viktigste funksjon er som bindeledd mellom Grenland og Midtre Telemark. Bratsbergbanens kontaktledningsanlegg er gammelt og trenger fornyelse. Banen har godstrafikk mellom Brevik havn på Brevikbanen og Alnabru i Oslo.

Kart over stasjonene på Bratsbergbanen