Europe’s Rail
Europe’s Rail Joint Undertaking ble etablert i 2021 og er tidenes største innovasjonsprogram for jernbane i Europa.
Under ledelse av Jernbanedirektoratet deltar norsk jernbanesektor og FOU-miljøer i store innovasjonsprosjekter de neste 10 årene.
Europe’s Rail er underlagt EUs rammeprogram for innovasjon, Horisont Europa. Sammen med europeiske partnere skal vi «make rail the everyday mobility».
Seks innovasjonsprosjekter
De seks første prosjektene er i gang nå.
Les mer om de ulike prosjektene og hvem som deltar fra Norge:
Verdi: 92,6 mill. euro
Antall partnere: 88
Varighet: 46 måneder
Dette prosjektet handler om å gjøre den europeiske jernbanen mer effektiv, bl.a. gjennom digitale verktøy. Prosjektet utvikler avanserte algoritmer for kapasitetsplanlegging og trafikkstyring slik at vi får en maksimal utnyttelse av eksisterende infrastruktur og rullende materiell.
Målet er å forbedre ruteplanlegging, både strategisk og operativt med langtidsplanlegging og optimalisering av rutetabeller, re-planlegging etter hendelser, inkludert dør-til-dør mobilitet. I tillegg gir MOTIONAL rammeverk og digitale verktøy for digitale tvillinger for å kunne dele data automatisk der det er hensiktsmessig.
Norske aktører med Jernbanedirektoratet i spissen jobber mot harmoniserte løsninger, for et felles europeiske jernbanesystem for kapasitetsplanlegging og trafikkstyring med delte data. Datautvekslingen mellom bransjeaktører vil være en forutsetning for å lykkes, slik at andre sektorer har gjort.
Disse deltar fra Norge: SINTEF, IFE og Jernbanedirektoratet.
Kontaktperson:
Isabelle Tardy: isabelle.tardy@jernbanedirektoratet.no
Verdi: 160,8 mill. euro
Antall partnere: 76
Varighet: 42 måneder
Målet med prosjektet er å utnytte muligheten som digitalisering og automatisering av jernbanedrift gir. Dette inkluderer neste generasjon Automatic Train Control (ATC), inkludert Automatisert togdrift (ATO) helt opp til automasjonsgrad 4, som er førerløse tog. Validering av funksjonaliteten i nytt togradiosystem (FRMCS) er del av R2DATO.
ATO tar sikte på å levere skalerbar automasjon i togdrift, herunder å sette et tog i bevegelse, kjøre og stoppe toget, åpne og lukke dørene, fjerntogstyring samt bergingsoperasjoner i tilfelle avbrudd.
De forventede effektene av R2DATO er kostnadsreduksjon, presis trafikkflytstyring, bidra til forbedret punktlighet, pålitelighet og produktivitet, økt kapasitet, reduserte livsløpskostnader (LCC)og skalerbare interoperable løsninger.
Disse deltar fra Norge: Bane NOR, NTNU, NORCE, Norsk Regnesentral, Sporveien og Jernbanedirektoratet.
Kontaktperson:
Geir Hansen: geir.hansen@jernbanedirektoratet.no
Verdi: 106,9 mill. euro
Antall partnere: 94
Varighet: 48 måneder
Prosjektet har som hovedmål å integrere infrastrukturopplysninger i styrings- og driftssystemer. Vi benytter innovative sensorer som samler data fra jernbaneinfrastrukturen og utfører robotinspeksjoner. Ved å anvende avanserte metoder basert på kunstig intelligens (KI) og maskinlæring utvikler vi nye måter å håndtere opplysninger om infrastrukturens tilstand og iverksette nødvendige tiltak.
Resultatene fra dette prosjektet vil bidra til forbedret forvaltning av infrastrukturen og nøyaktig beregning av gjenværende levetid for viktige komponenter. Dette vil i sin tur bidra til å gjøre jernbanenettet mer tilgjengelig og effektivt.
Disse deltar fra Norge: NORCE, SINTEF, NTNU, Bane NOR og Jernbanedirektoratet.
Kontaktperson:
Stefano Derosa: stefano.derosa@jernbanedirektoratet.no
Rune Schlanbusch: rusc@norceresearch.no
Verdi: 96 mill. euro
Antall partnere: 72
Varighet: 48 måneder
Prosjektet handler om å gjøre den europeiske jernbanen mer bærekraftig, attraktiv for kundene og motstandsdyktig mot klimaendringer. For å oppnå dette jobber Jernbanedirektoratet sammen med hele Europa for å bygge morgendagens grønne jernbane.
Det jobbes blant annet med å utvikle, simulere og teste batterielektriske og hydrogendrevne tog, samt tilhørende infrastruktur. Prosjektet benytter blant annet avanserte simuleringsmetoder og digitale tvillinger for å konstruere prototyper av mer bærekraftige tog med høy teknisk modenhet, som bruker det nyeste innen energiteknologi, f.eks litium ion-batterier eller hydrogenbrenselceller.
På sikt vil prosjektet bidra til at mange nåværende dieseltogstrekninger kan gjøres klimavennlige og bærekraftige på en kostnadseffektiv måte.
Disse deltar fra Norge: Institutt for energiteknikk og Jernbanedirektoratet.
Kontaktperson:
Kristen Sandaas: kristen.sandaas@jernbanedirektoratet.no
Verdi: 95,1 mill. euro
Antall partnere: 71
Varighet: 45 måneder
Prosjektet har som hovedmål å effektivisere godstransport på jernbane slik at den europeiske jernbanen kan bli i stand til å oppnå målene om økt godstrafikk på bane og økt markedsandel som EU har vedtatt. Effektiviseringen oppnås gjennom å digitalisere godstogene og automatisere en rekke prosesser i tog- og terminaldrift. Samt å gjøre planlegging, styring av oppfølging av transportkjedene sømløse og interoperable.
Disse deltar fra Norge: Bane NOR, SINTEF og Jernbanedirektoratet.
Kontaktperson:
Bjørn Bryne: bjorn.bryne@jernbanedirektoratet.no
Verdi: 32,9 mill. euro
Antall partnere: 50
Varighet: 48 måneder
Prosjektet har som hovedoppgave å finne løsninger for å revitalisere regionale toglinjer med lav trafikk. Linjene skal gjøres mer økonomisk levedyktige og mer attraktiv for reisende.
Gjennom tiltak innenfor både kjøretøy, infrastruktur og kommunikasjon er målet å få ned kostnadene til investering- drift og vedlikehold, samt gi kundene bedre publikumsinformasjon både på tog og stasjoner.
Norge deltar i arbeid innenfor posisjonering av tog og publikumsinformasjon.
Disse deltar fra Norge: NTNU og Jernbanedirektoratet.
Kontaktperson:
Helge Bontveit: helge.bontveit@jernbanedirektoratet.no
Enhetlig systemarkitektur og driftskonsept
I tillegg til de seks innovasjonsprosjektene har Europe’s Rail også en System Pillar – en organisasjon som arbeider med enhetlig systemarkitektur og driftskonsept for jernbanesystem og togtilbud i Europa. System Pillar vil også ha ansvar for nødvendig utvikling av standarder (ISO, CEN, ERA) basert på prosjektene i Innovation Pillar.
Jernbanedirektoratet inngår ikke i System Pillar Consortium, men følger utviklingen også her.
Kontaktperson:
Observatør System Pillar Norge – Ove Skovdahl: Ove.skovdahl@jernbanedirektoratet.no
Kommende arrangementer
Samling Europe’s Rail
Når: 15. oktober
Hvor: Episenteret Oslo
Mer informasjon kommer.