Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Persontrafikk Nordlandsbanen blir uten nattog inntil nye lokomotiver er på plass
Nattoget fra Trondheim gjør her et kort stopp på Mørkved holdeplass like før det ankommer Bodø.

Nordlandsbanen blir uten nattog inntil nye lokomotiver er på plass

Det kan dessverre ikke kjøres nattog på Nordlandsbanen før det er anskaffet flere lokomotiver. SJ Norge og Jernbanedirektoratet er enige om at nattogene innstilles fram til flere lokomotiver på plass. SJ Norge har valgt å prioritere dagtogene siden disse har størst trafikk, og det er en vurdering som støttes av Jernbanedirektoratet.

Njål Svingheim

– Dette er en svært beklagelig situasjon for våre reisende i nord.  Vi har vurdert ulike alternativer og sammen med Jernbanedirektoratet har vi funnet frem til det vi mener er den beste løsningen i en krevende situasjon, sier kommunikasjonsdirektør i SJ Norge Randi Ness.

Bakgrunnen for dette er den tragiske ulykken som skjedde 25. oktober da nordgående dagtog kjørte inn i et steinras ved Finneidfjord. På grunn av dette og at to andre lokomotiver er ute av drift på grunn av vedlikehold, er det ikke mulig kjøre både nattog og dagtog mellom Trondheim og Bodø. I perioden fram til andre uken i januar er det heller ikke togmateriell nok til å kjøre dagtog hele veien. Dagtogene må derfor i noen uker ha endepunkt i Mo i Rana.

Nordlandsbanens dagtog på Mosjøen stasjon. Lokomotiv type Di4 er bygget i 1980.Njål Svingheim
Nordlandsbanens dagtog på Mosjøen stasjon. Lokomotiv type Di4 er bygget i 1980.

Dagtogene

Fram til uke to er lokomotivsituasjonen så anstrengt at samme lokomotiv må trekke både nordgående og sørgående dagtog. Dermed må disse ha endepunkt i Mo i Rana, med bussforbindelse videre til og fra Bodø. Årsaken til dette er at det andre lokomotivet som er i drift også nærmer seg det antall kilometer det kan gå før det må inn til et omfattende verkstedettersyn. 

Lokomotivene

Nordlandsbanens lokomotiver er av type Di4, og nærmer seg 45 år i drift. Dette gjør at lokene har et stort behov for ettersyn og reparasjoner. Ett av de fem lokomotivene ble ødelagt i rasulykken, mens to andre er inne i til reparasjoner og vedlikehold. Fra uke to skal det være tre lok tilgjengelig, og dermed er planen at dagtogene kjøres hele veien til og fra Bodø.

For å kunne kjøre nattogene er SJ Norge avhengig av flere lokomotiver. SJ Norge og Jernbanedirektoratet har sammen med Norske Tog satt i gang med å få tak i egnede lokomotiver. Aktuelle lok må gjennomgå noen endringer for å egne seg i persontog. I tillegg opplyser SJ Norge at de vil trenge noe tid for opplæring av sine lokførere på andre typer lok.

Det er derfor ikke klart hvor lang tid det vil gå før nattogene kommer tilbake på Nordlandsbanen, men det skal skje så fort som mulig. SJ Norge vil komme med mer informasjon om dette når det blir klart hvordan dette løses.

Det er vurdert å kjøre buss for tog til erstatning for nattogene, men vurderingene tilsier at dette ikke er noen god løsning.

Saltenpendelen mellom Fauske og Valnesfjord.Njål Svingheim
Saltenpendelen mellom Fauske og Valnesfjord.

Regiontogene

Både Jernbanedirektoratet og SJ Norge understreker at regiontogtrafikken i Salten, regiontogene mellom Mosjøen og Bodø og mellom Mo i Rana og Trondheim ikke berøres av lokomotivmangelen, og skal gå som normalt når Nordlandsbanen åpnes igjen for trafikk forbi Finneidfjord.