Kreative studenter på sporet

Ved å utnytte ny teknologi kan Bane NOR spare store beløp og bedre sikkerheten på norsk jernbane. Sivilingeniør-studentene Håkon, Kristoffer og Mathias høstet jubel da de presenterte sine kreative løsninger på NTNU nylig.

Øystein Grue

Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.

«Eksperter i team» er et obligatorisk kurs for alle masterstudentene ved NTNU i Trondheim. – Suksessen og populariteten til dette kurset skyldes nok relevansen. Løsningene studentene produserer i samarbeid med fagmiljøet på Marienborg, plukkes opp og brukes av Bane NOR og resten av jernbanebransjen, sier lederen for Jernbanelandsbyen ved NTNU, Håkon Andreassen.

Selvkjørende tog. Kreativiteten er stor blant de 28 utvalgte masterstudentene som i vår løste årets jernbanerelaterte oppgaver. I løpet av noen intensive uker før og etter påske utviklet Håkon Bakke, Kristoffer Venæs Monsen og Mathias Irgens et selvkjørende tog som kan utstyres med mye avansert teknologi og løse mange ulike oppgaver: –Ved å utnytte de «hvite tidene», den tiden på døgnet da det ikke går andre tog på banestrekninger, kan et selvkjørende eller fjernstyrt tog utføre målinger som i dag innhentes en til to ganger i året med bane NORs Målevogn, forklarer trioen bak det selvkjørende arbeidstoget.

Skal jernbanen komme videre og utnytte mulighetene som ny teknologi gir oss, kan ikke gammelt regelverk forbli et hinder.

Håkon Andreassen lederen for Jernbanelandsbyen ved NTNU

Utfordrer regelverk. Løsningen studentene presenterte, utfordrer Teknisk regelverk som regulerer sikkerheten på jernbanen. Det er nemlig ikke adgang til å kjøre ubemannede tog i Norge. – Dette må vi gjøre noe med, sier Håkon Andreassen og legger til: – Skal jernbanen komme videre og utnytte mulighetene som ny teknologi gir oss, kan ikke gammelt regelverk forbli et hinder.