Kanskje blir det turisttog også
Henning Aandal og medgründer Per Ivar Berntsen har snart holdt på med godstrafikk mellom Åndalsnes og Oslo i et år. Starten har vært god, og fra desember satser de også på Nordlandsbanen med to helt nye hybridlok.
Hva fikk deg til å satse på eget godsselskap? Raumabanen er en flott strekning som ikke hadde noen godstrafikk lenger, og Møre og Romsdal er et eksportområde, som i utgangspunktet har brukt mye trailertransport. Det var det mulig å gjøre noe med. Vi analyserte rett og slett hvor det ville være mest nyttig å starte et nytt godstog, og valgte Åndalsnes-Oslo. Timingen for miljøvennlig transport er også riktig. Hvordan har de første månedene vært? Vi startet opp den 25. april som planlagt, og det har på mange måter vært som en drøm. Vi fikk alle tillatelser raskt på plass, og gode ruter gjennom Gudbrandsdalen. Det ble en varm sommer, med stort behov for transport av øl og brus, akkurat som vi hadde håpet på. Etter bare to uker opplevde vi å ha det første utsolgte toget. Det går ellers mye i både fisk, annen mat, møbler og post. Det er selvsagt svingninger, med både halvfulle og utsolgte tog, men det dukker fortsatt opp nye kunder, og vi satser på en liten administrasjon. Hva må til, mener du, for å få mer gods over fra vei til bane? Det må gjøres noe med infrastrukturen. Terminalen på Alnabru er ganske sprengt. En avlastningsterminal et annet sted i Oslo hadde vært riktig. Og det trengs flere krysningsspor. Flere jernbanestrekninger er fulle. Hvorfor valgt du i sin tid å utdanne deg til lokfører? Det var en guttedrøm å kjøre tog. Men da jeg som voksen valgte å søke skolen, var det for å få nok kompetanse og nettverk til å bli jernbanegründer. Den første planen var å starte turisttog på den vakre Raumabanen, så kanskje en dag. Hva driver du helst med på fritiden? Jeg har tre barn i barneskolealder, og det krever sitt. Ellers er jeg en ivrig rypejeger, som gjerne tar toget til jaktterrenget, uten at jeg vil røpe hvor det er. Nå i oppstartsfasen blir det også mye kundepleie på kveldstid knyttet til lasting av Åndalsnes-toget.