Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Infrastruktur Jernbanes rolle i nasjonal beredskap
Jernbanen er en viktig del av totalforsvaret med sin evne til å frakte store mengder utstyr over lange avstander.

Jernbanes rolle i nasjonal beredskap

Jernbanedirektoratet har utarbeidet en rapport som belyser jernbanens rolle i nasjonal beredskap og behovet for samspill mellom aktørene i sektoren i overgangen til krise og krig eller unntakstilstand. Rapporten tar for seg hva jernbanen trenger for å møte Forsvarets behov.

Foto: Njål Svingheim

– Forsvarets behov for jernbane er aktualisert av en forverret geopolitisk situasjon og av Sveriges og Finlands inntreden i NATO. Vi så det derfor som nødvendig å komme i gang med en utredning som både konkretiserer hva forventningene til jernbanen er, og som rammer inn jernbanens rolle strategisk i krise og krig, forteller avdelingsdirektør Jan Frederik Geiner i Jernbanedirektoratet.

Jan Frederik GeinerFoto: Oslo Foto
Avdelingsdirektør Jan Frederik Geiner

Rapporten, som ble levert til Samferdselsdepartementet i desember, synliggjør hvilke kapasiteter jernbanen trenger for å møte Forsvarets behov og ta sin rolle i den nasjonale beredskapen når det gjelder

  • infrastruktur
  • rullende materiell
  • togfremføring

Fra mottaksland til transittland

En stor del av arbeidet med utredningen har vært å hente inn informasjon og innspill fra relevante aktører om Forsvarets- og sivilsamfunnets behov.

Prosjektgruppen har blant annet utført intervjuer med aktører fra både forsvarssektoren og jernbanesektoren, og gjennomført et seminar på tvers av sektorene for å analysere og diskutere problemstillinger knyttet til jernbanens rolle i den nasjonale beredskapen.

– Vi har fått inn flere gode innspill fra aktørene, ikke minst fikk vi validert mange av de funnene som har kommet frem gjennom arbeidet med utredningen, forklarer seksjonsleder og prosjektansvarlig Lise Ingrid Nyvold. Hun trekker blant annet frem behovet for at Norge blir et transittland fremfor et mottaksland. – Vi ser også at det blir viktig å vektlegge vest-øst-aksen i en nasjonal transportsammenheng, og at vi får til en sømløshet over grenser og mellom havner, flyplasser og jernbanen, legger hun til.

Lise NyvoldFoto: Jeanett Grinden
Lise Nyvold

Sivile behov

Hovedtemaet i rapporten er de militære behovene, men prosjektgruppen har også vurdert mulige sivile behov i krise og krig.

– Et opplagt sivilt behov for jernbane i krise og krig er behovet for å evakuere store folkemengder, sikre transport av sivile beredskapsaktører, sikre forsyning av mat og livsviktige medisiner og transportere ansatte som skal opprettholde andre grunnleggende funksjoner i samfunnet. Det er derfor viktig at jernbanens transportevne opprettholdes for å dekke siviles behov, samtidig som den understøtter Forsvarets behov, forklarer Lise Ingrid Nyvold.

Les rapporten

Stridsvogner i transport på Ofotbanen.Foto: Jonny Karlsen/Forsvaret
Stridsvogner i transport på Ofotbanen.