I gang igjen på Raumabanen
I slutten av april ble planene til virkelighet for det nystartede godstogselskapet Onrail. Gjennom vel et år med mye arbeid og avklaringer har selskapet vist at det kan stå på egne bein. Nå ruller godstogene mellom Alnabru og Åndalsnes igjen.
Tre år etter at Green Cargo la ned sin gods-trafikk på Raumabanen blir det nå daglige avganger i begge retninger. – Dette blir utrolig spennende. Vi har holdt med å planlegge dette i ett år og det er derfor veldig godt å komme i gang. Vi har stor tro på markeds-grunnlaget for godstrafikk på Raumabanen og kjører nå avganger hver kveld fem dager i uka fra henholdsvis Alnabru og Åndalsnes, sier Henning Aandal i Onrail.
Vi har stor tro på markedsgrunnlaget for godstrafikk på Raumabanen og kjører nå avganger hver kveld fem dager i uka fra henholdsvis Alnabru og Åndalsnes.
Henning Aandal
For at selskapet skulle kunne starte opp med dette måtte de være trygge på at gods-kundene ville komme tilbake til jernbanen. – Nå har vi fått nødvendig trygghet for opp-starten og har solgt en stor andel av plassene på togene på forhånd. Vi har likevel plass til flere og håper og tror togene etter hvert blir helt fullsatt, sier Aandal.
Fra vei til bane. Han forteller at Onrails godstog kjøres med faste togstammer bestående av tolv kombivogner. Disse har plass til 24 semitrailere eller 48 containere. Kapasiteten vil dermed tilsvare 10 000 vogntog på veiene årlig som nå kan flyttes fra vei til bane. Godstogene vil gå fra Alnabru klokken 18.42 søndag til torsdag med ankomst Åndalsnes klokken 02 om natten. Dermed blir det mulig å få fram godset til alle Mørebyene tidlig på morgenen. Motsatt vei er avgangen fra Åndalsnes klokken 21.35 med ankomst Alnabru i Oslo klokken 06.40. Onrail har anskaffet tre lokomotiver og skal kjøre med el-lok (type RC4) mellom Alnabru og Dombås. På Raumabanen trekkes togene av tidligere danske TMe-lok. Selskapet har ansatt både lokførere og terminalarbeidere i Åndalsnes. – Vi i administrasjonen er også lokførere selv og vi legger stor vekt på å holde kostnad-ene til administrasjon på et lavt nivå, sier Henning Aandal. Etter oppstarten ser det ut til at togene er attraktive for godskundene, og midt i mai kunne Onrail notere seg for det første toget som var helt fullsatt.