Holmestrands lykketreff
Snart sier folk «Look to Holmestrand», sa Alf Johan Svele til Jernbanemagasinet i 2012. Nå som en ny togstasjon med integrert fjellheis står klar, slår ordføreren fast at han var sannspådd.
Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.
På kontorveggen bak den driftige og konstant gestikulerende Høyre-ordføreren henger falmende bilder fra det gamle Holmestrand. Det er en by vi som er over den første ungdommen, mest forbinder med stillestående E18-køer gjennom et sentrum togskinnene delte i to, der utsikten mot fjorden ble sperret av svære rustholker i opplag.
Nå peker ordføreren stolt ut av rådhusvinduet mot en totalforvandlet by. Det er allerede 35 år siden motorveien ble lagt utenom Holmestrand, og de utrangerte tankskipene er for lengst forsvunnet. Men nå er også jernbanen lagt i tunnel gjennom fjellet, der togene kan holde en fart på 200 km/t. Fra den nye stasjonshallen bringer fjellheisen både reisende og andre lynkjapt fra de voksende boligfeltene oppå platået ned til togene og en stadig mer levende bykjerne. Der skinnegangen inntil nylig skar gjennom sentrum, er det anlagt gang- og sykkelvei.
Første gang vi ymtet om en heis til 50 millioner kroner, trodde noen vi hadde tatt for mye Møllers tran.
Alf Johan Svele, Ordfører i Holmestrand
– Vi hadde flaks!
I mange år har vi i kommunen kjempet for å flytte jernbanetraseen inn i fjellet, men fått beskjed om at det var for dyrt. Men da Stortinget i 2009 ba om at det skulle tilrettelegges for tog som gikk hurtigere, og det ble kranglet om Østfoldbanen eller Follobanen skulle prioriteres, åpnet det seg et lite tidsvindu for oss. Det benyttet vi oss av, sier Svele.
Dyrt
Det har kostet flesk for fellesskapet. Prislappen lyder på om lag seks milliarder kroner. – Det forplikter. Vi må vise storsamfunnet at det var en fornuftig investering. Det er nok av dem som hevder at man ikke skulle blåst av så mye på en småby med drøyt 10 000 innbyggere. Derfor er det så trivelig at vi allerede kan huke av det meste vi snakket så visjonært om i 2012, sier Svele, og nevner i fleng: En betydelig befolkningsvekst. God prisutvikling på boliger. Fortettet, miljøvennlig bysentrum. Oppgradert havnefront og småbåthavn. Mindre bilkjøring som følge av fjellheisen.
– Første gang vi ymtet om en heis til 50 millioner kroner, trodde noen vi hadde tatt for mye Møllers tran. Og Jernbaneverket mente at deres jobb var å bygge jernbane, ikke å drive byutvikling. Det ble tøffe runder, men jammen fikk vi det til. Her tenker vi stort og langsiktig! – Så nå kan dere endelig slutte å skryte av at Holmestrand er en by det er lett å komme seg fra, og i stedet framheve at den er en by det er lett å komme seg til? – Ja, nå skal vi snu det, nå skal vi ha større fokus på at dette er et godt sted å bo. Men samtidig er det altså veldig lett å komme seg herfra til Operaen. Når det åpnes ny tunnel som fjerner flaskehalsen i Kobbervikdalen, kommer du til Oslo S på 45 minutter. – Så sant toget går, vel å merke? – Det har vært en del frustrasjon over mye buss for tog, ja, medgir ordføreren.
Verdensklasse
Den frustrasjonen kjenner pendler Jon Kåre Larsen godt på. Men den klarer overhodet ikke å trumfe gleden over den nye stasjonen og fjellheisen. – Jeg tror flere og flere oppdager hvilken luksus det er å ha Norges kuleste og beste jernbanestasjon utenfor døra. Det er ikke mange steder i Norge, eller for den saks skyld i verden, du finner en like fin stasjon. Mye av stresset i hverdagen er forduftet, sier mannen som i 18 år har pendlet mellom Holmestrand og jobben hos Forsvarsbygg i Oslo.
Jeg tror flere og flere oppdager hvilken luksus det er å ha Norges kuleste og beste jernbanestasjon utenfor døra.
Jon Kåre Larsen, pendler mellom Holmestrand og Oslo
Vi treffer ham idet han stiger av 15.06-toget og traver gjennom en hutrende kald stasjonshall. Der tar han seg tid til å sette seg noen minutter sammen med Jernbanemagasinet på en benk av metall som truer med å fryse fast til baken.
Nytt spor og ny stasjon
- Inne i fjellet ligger Holmestrands nye stasjon; en 30 meter bred fjellhall med fire spor og to plattformer der togene i midten kan passere i 250 km/t.
- De fleste boligene i Holmestrand ligger oppe på fjellet, og en heis sikrer forbindelse til stasjonen 70 meter under.
- I tillegg er det anlagt to innganger til stasjonen; en midt i Holmestrand sentrum og en i nord der det ligger en kollektivterminal.
- Reisetiden med tog mellom Holmestrand og Oslo S er 55 minutter. Med dobbeltspor hele veien vil Holmestrand ligge 45 minutter unna hovedstaden.
– Mange har klaget over at det er så kaldt her, og det hadde ikke gjort noe med et oppvarmet venterom. Men sammenlignet med tidligere da man måtte stå ute i sludd og vind, er dette et formidabelt framskritt. Og heisen er fantastisk, det er allerede behov for mye større sykkelparkering utenfor, sier Larsen, som må innrømme at akkurat den miljøgevinsten er ikke han medvirkende til. – Jeg burde gått eller syklet, men kjører bil til stasjonen, og kommer nok til å fortsette med det. Parkeringsforholdene er blitt mye bedre enn de var, vedgår han.
– Helt vilt
For byens eiendomsmeglere har stasjonen og fjellheisen vært en gave. Hege Svebakk, daglig leder hos DnB Eiendom på bryggekanten, forteller at prisene økte med 9,2 prosent fra juni 2016 til juni 2017, noe som plasserer Holmestrand helt i norgestoppen.
– Ikke minst har fjellheisen gjort det mye mer attraktivt å bo på Rove oppå platået. Nå slipper beboerne å kjøre bil for å komme til sentrum, og folk ser at de har råd til en enebolig med sjøutsikt samt egen båt og båtplass for det de måtte betalt for en liten leilighet i Oslo. Men også her nede i byen har salget skutt skikkelig fart. Nytt bibliotek, restauranter og kafeer har sørget for at sentrum blomstrer, sier hun.
Folk ser at de har råd til en enebolig med sjøutsikt samt egen båt og båtplass for det de måtte betalt for en liten leilighet i Oslo.
Hege Svebakk, daglig leder hos DnB Eiendom
Ved siden av meglerkontoret hennes er en ny boligblokk, med byens beste utsikt, i ferd med å reise seg. De ti leilighetene i det nye Bibliotekkvartalet ble solgt på fire dager. Den fineste av dem gikk unna for 9 millioner kroner. – Det er helt vilt, konstaterer Svebakk.
Næring sinker
Men én sak er å bo i Holmestrand. En annen å drive næring der. På den fronten går ikke utviklingen like radig, forteller næringssjef Inger Christensen. Vi treffer henne på den nye stasjonen idet en strøm av pendlere stiger av ettermiddagstoget. – Den gjengen der er kompetanse vi har sendt ut av byen hele dagen, sier hun. For riktignok pendler 1500 inn til Holmestrand hver dag. Men dobbelt så mange pendler ut. Det har Christensen planer om å gjøre noe med.
Jeg er helt sikker på at næringslivet også snart vil se hvor smart det er å etablere seg her i Holmestrand!
Inger Christensen, næringssjef
– Togstasjonen med dobbeltspor har betydd mye for befolkningsvekst og generell oppmerksomhet, men til nå har vi ikke sett den samme effekten på næringsutvikling, mye fordi Holmestrand sentrum har vært en stor byggeplass. Nå ønsker vi å skape pendlerkontorer, gründerkontorer, filialer og ukekontorer, sier hun, og inviterer oss tilbake om fem år. – Når dere da spør oss om hvordan utviklingen ble, skal jeg kunne peke på mye mer enn nå. For jeg er helt sikker på at næringslivet også snart vil se hvor smart det er å etablere seg her i Holmestrand!