Hele Oslo S skal utvikles

Bane NOR Eiendom legger opp til en kraftig utvikling og modernisering av Oslo S og området rundt stasjonen. Stasjonen skal forbedres som knutepunkt med bedre tilgjengelighet og service.

Reiulf Ramstad Arkitekter og CF Møller

Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.

Bane NOR Eiendoms planer for Oslo S inkluderer blant annet flere nye høyhus, ny stasjonsbygning, nye passasjer for fotgjengere, nye nedganger og innganger til stasjonen og T-banen. Oslo kommune har tidligere vedtatt et planprogram for utbyggingen av området der Bane NOR Eiendom er én av flere grunneiere og aktuelle utbyggere. «Nordisk lys». Bane NOR Eiendom ønsker at Fjordporten Oslo S blir første byggetrinn ved «nye» Oslo S, med et nytt høyhus på sjøsiden av stasjonen med Thon Hotel Opera som nærmeste nabo. Nylig gjennomførte de en begrenset plan- og designkonkurranse om utformingen av «Fjordporten Oslo S”, der «Nordisk lys» ble kåret som vinner. – Vi er meget godt fornøyd med «Nordisk lys» som vinner av plan- og designkonkurransen for Fjordporten Oslo S, og vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet med å videreutvikle Oslo S som Norges viktigste og flotteste kollektivknutepunkt, sier konserndirektør Petter Eiken i Bane NOR Eiendom. 112 meter høyt. Et viktig mål med konkurransen for «Fjordporten Oslo S» var å finne et nytt bygningsuttrykk for høyhuset som samspiller med omgivelsene, gir gode forutsetninger for gjennomføring og sikrer høy arkitektonisk kvalitet. Samtidig var det viktig at prosjektet blir en velfungerende del av stasjonen. I de laveste etasjene er det tenkt gjennomgang til stasjonsområdene på samme måte som i dag, mens det oppover i etasjene planlegges hotell og kontorer. Høyden på det nye bygget er tenkt å være som på Posthuset (112 meter). Tidligst mulige byggestart er i 2020. Vinneren. Det var 24 internasjonale arkitektgrupper som søkte om å delta i konkurransen. Fire av teamene ble valgt ut. Vinnerteamet bak prosjektet «Nordisk lys» består av Reiulf Ramstad Arkitekter AS og C.F Møller, Bollinger + Grohmann Ingenieure, Baugrundinstitut Franke-Meißner und Partner og Transsolar Climate Engineering.