Gode erfaringer med ERTMS på Gjøvikbanen
Midt i november startet ordinær trafikk med den nye signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen. Da hadde allerede togene kjørt i tre uker uten passasjerer for å gi lokførerne erfaring og for å teste ut systemet. Etter tre måneders drift med ERTMS har både Vy og Bane NOR gode erfaringer med driften.
Både lokførere og Bane NORs driftspersonell på Gjøvikbanen er godt fornøyde med den nye hverdagen etter at ERTMS ble satt i drift. For passasjerene er den største forskjellen at det nye signalsystemet har gjort det mulig med timesavganger til og fra Gjøvik. Det går nå betydelig flere tog enn før.
Færre feil og økt sikkerhet
Som første strekning i Norge med det felles Europeiske signalsystemet ERTMS i ordinær drift ble strekningen Roa – Gjøvik tatt i bruk 16.november 2024. Strekningen er 67 kilometer og har gått fra gammeldags manuell trafikkstyring til det nye digitale systemet. -Vi er veldig stolte og førøyde med nå å ha fått denne strekningen i ordinær drift, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR. Systemet skal rulles ut over hele landet, og Bane NOR jobber nå med en revidert plan for videre innfasing av ERTMS. Etter planen skal Vestfoldbanen bli neste bane med ERTMS med målsetting om slik drift fra desember 2026. -ERTMS er Norges største digitaliseringsprosjekt og skal gi langt færre signalfeil, økt kapasitet og sikkerhet på norske spor. Det blir rundt 40 prosent færre komponenter å vedlikeholde i og langs sporet, i forhold til dagens signalsystemer.
Erfaringer
20. januar ble ERTMS på Gjøvikbanen markert med offisiell åpning om bord i toget av statssekretær Cecilie Knibe Kroglund. -Dette er et svært viktig prosjekt for jernbanen, og det er også svært viktig at Bane NOR lykkes med dette, sier Kroglund. Hun var derfor glad for at systemet nå er i full drift og med gode erfaringer så langt. Direktør for digitalisering og teknologi i Bane NOR viser også til gode erfaringer på Østfoldbanens østre linje, som har vært erfaringsstrekning for ERTMS siden 2015. -Der er det svært sjeldent med signalfeil, sier Kjenne. Nå har Gjøvikbanens nordlige del Europas mest moderne signalsystem med versjonen ERTMS L2.
-For oss lokførere så får vi langt mer informasjon fra signalanlegget enn før, sier lokfører Kim Andre Bergersen. Han viser til informasjonsskjermen foran seg der han for informasjon om både kjøretillatelse og hastighet på strekningen framover. Også Bane NORs vedlikeholdspersonale er fornøyde. Signalmontør Espen Solberg på Jaren sier anlegget så langt har fungert veldig bra, og at hverdagen nå er både mer effektiv og mer interessant. -Det er spennende med ny teknologi og nye verktøy, sier Solberg.
Stort sprang
Med ERTMS har vi på Gjøvikbanens nordlige del gått fra manuell togfremføring uten tekniske barrierer, der det var togekspeditører lokalt som styrte trafikken, til et data- og kommunikasjonsbasert signalsystem som fjernstyrer trafikken. Signalene langs sporet er enkelt sagt flyttet inn til skjermen foran i toget. Det gir mindre utstyr i og langs sporet og reduserer risiko for feil. ERTMS bidrar også til en sikker jernbane ved kontinuerlig overvåkning av togets hastighet og posisjon.
Norge er et av de første landene i Europa som har tatt i bruk den mest moderne utgaven av ERTMS. Det foregår nå løpende utviklingsarbeid som er nødvendig for at Vestfoldbanen kan ta i bruk ERTMS høsten 2026. ERTMS skal etter hvert omfatte alle jernbanestrekninger i landet. Det vil si over 4000 kilometer spor og mer enn 300 stasjoner.
Les mer om ERTMS på Gjøvikbanen her