Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Infrastruktur Første etappe fullført i Drammen
,

Første etappe fullført i Drammen

29. juli ble første halvdel av nye Drammen stasjon tatt i bruk. – Det føles godt å begynne å gi noe tilbake til byen etter flere år med tungt anleggsarbeid midt i sentrum, sier prosjektsjef Hanne Stormo i Bane NOR. Tre spor med tilhørende nye og lengre plattformer er nå klare. Samtidig er arbeidet på de neste tre i full gang.

Njål Svingheim
Første etappe av nye Drammen stasjon er fullført. Nye spor 1-3 ytterst mot elven tas i bruk 29.juli.Foto: Bane NOR
Første etappe av nye Drammen stasjon er fullført. Nye spor 1–3 ytterst mot elven åpnet 29. juli.

Det er gode nyheter for både togreisende, naboer til jernbanen og alle som ferdes i Drammen sentrum. – Selv om vi fortsatt skal jobbe i sentrum i enda et drøyt år, så er all spunting og de mest støyende arbeidene gjennomført, sier Hanne Stormo.

Prosjektsjef Hanne Stormo og kommunikasjonsrådgiver Tormod Ugelstad i Bane NOR er glad for å åpne første del av nye Drammen stasjon.Foto: Njål Svingheim
Prosjektsjef Hanne Stormo og kommunikasjonsrådgiver Tormod Ugelstad i Bane NOR er glad for å åpne første del av nye Drammen stasjon.

– Vi er klar over at vårt arbeid midt i byen er veldig krevende for både naboer og togbrukerne. Det er derfor vi synes det er så godt at vi nå kan begynne å levere noe tilbake, sier hun.

De nye plattformene i Drammen er 350 meter lange og har en høyde på 76 cm over sporet for lett adkomst til togene.Foto: Njål Svingheim
De nye plattformene i Drammen er 350 meter lange og har en høyde på 76 cm over sporet for lett adkomst til togene.

Nye plattformer

Etter fire uker med buss for tog i Drammen, er nå de tre sporene ytterst mot elva åpnet for trafikk. Samtidig er denne delen av stasjonsområdet hevet med 40 centimeter for bedre flomsikring. Det er bygget nye plattformer i 350 meters lengde. Plattformene er 76 centimeter høye og har takoverbygg, universell utforming og venterom.

Drammen stasjon får direkte adkomst til den nye bybrua. I en en periode er det adkomst fra den midlertidige gangbrua.
Drammen stasjon får direkte adkomst til den nye bybrua. I en en periode er det adkomst fra den midlertidige gangbrua.

Midlertidig adkomst

– I en periode får vi midlertidig adkomst til denne ytre delen av nye Drammen stasjon, forteller kommunikasjonsrådgiver i prosjektet, Tormod Ugelstad. Fram til midten av august er korteste veg til plattformene via gangbrua over Drammenselva. Der har vi bygget trapper ned til plattformene. Det er også adkomst direkte fra både vest og øst langs elvepromenaden.

Den nye undergangen under sporene får dagslys ned fra plattformen. En del åpner 29 juli, resten i november.Foto: Njål Svingheim
Den nye undergangen under sporene får dagslys ned fra plattformen. En del åpner 29. juli, resten i november.

Fra midten av august åpnes en enklere adkomst direkte fra selve stasjonssiden. I november gjenåpnes undergangen under sporene i kraftig forbedret utgave. – Vi har valgt å prioritere å få i gang togtrafikken så fort som mulig, selv om adkomsten er litt kronglete de første to ukene, sier Hanne Stormo.

Når alle seks togspor med nye plattformer åpner sammen med nytt dobbeltspor mot Vestfold er kapasiteten på Drammen stasjon også vesentlig økt.Foto: Njål Svingheim
Når alle seks togspor med nye plattformer åpner sammen med nytt dobbeltspor mot Vestfold er kapasiteten på Drammen stasjon også vesentlig økt.

Dobbeltspor og mer kapasitet

Nye Drammen stasjon inngår i milliardprosjektet Drammen–Kobbervikdalen. Sammen med Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen gir dette dobbeltspor helt til Tønsberg. Prosjektet omfatter utvidelse og total fornyelse av Drammen stasjon med kraftig forbedret tilgjengelighet. Det bygges nytt dobbeltspor for Vestfoldbanen fra Drammen stasjon gjennom en 6,5 kilometer lang tunnel og ut til det eksisterende dobbeltsporet i Skoger. Videre kommer det nytt parkeringsanlegg for tog på Sundland, og i samarbeid med Drammen kommune bygges det ny bybru over Drammenselva. Bane NOR bygger her den delen av brua som går over sporområdet. Alt gjøres for å kunne lage et bedre togtilbud.

Elvepromenaden langs jernbanen ved Drammen stasjon er nå tilbake.Foto: Njål Svingheim
Elvepromenaden langs jernbanen ved Drammen stasjon er nå tilbake.

Også byutvikling

– Det er et betydelig element av byutvikling som følge av jernbanens anlegg midt byen, sier Stormo. – Vi synes naboene våre har vært tålmodige med oss, men vi forstår samtidig at mange nå begynner å få nok av støy, støv og tung anleggstrafikk. Derfor kan vi trøste med at det verste nå er over, selv om vi har igjen ett år før hele stasjonen er ferdig. Til nå har vi hatt 60 sporbrudd i Drammen, og hvert brudd inneholder hundrevis av aktiviteter i en nøye planlagt rekkefølge. Det betyr at det er litt av et puslespill som ligger bak, forteller Stormo.

Godt i rute

Neste fase i utbyggingen er i full gang allerede. De tre sporene og plattformene nærmest stasjonsbygningen er fjernet. Nå starter jobben med å utvide undergangen og å heve hele stasjonsområdet med 40 centimeter. På strekningen sørover mot Kobbervikdalen og Skoger starter bygging av spor og jernbanetekniske anlegg tidlig på høsten. – Vi er godt i rute til å ta bruk både ny stasjon, nytt dobbeltspor Drammen–Kobbervik, parkeringsanlegg på Sundland og tilhørende anlegg på sensommeren neste år, sier prosjektsjefen. Samtidig får Drammen tilbake et fullverdig togtilbud over en kraftig forbedret stasjon.

Første tog fra den nyåpnede delen av Drammen stasjon ble for øvrig flytoget med avgang fra Drammen klokken 04.02 mandag 29. juli.

Dronefoto fra stasjonsområdet i Drammen.Foto: Bane NOR
Dronefoto fra stasjonsområdet i Drammen.