
Fant ikke egnede lokomotiver til Nordlandsbanen
Det kom inn bare ett tilbud på diesellokomotiver til bruk på Nordlandsbanen. – Dette tilbudet var på lok som er enda eldre enn Di4-lokomotivene som går der i dag. Lokomotivene er heller ikke klare til trafikk med dagens vogner, og vi har derfor takket nei til tilbudet, sier direktør i Norske tog, Øystein Risan.
– Det er svært skuffende og beklagelig at vi har måttet konkludere med at lokomotivene som ble tilbudt ikke er klare til trafikk i Norge med eksisterende vogner, som var kravet i forespørselen, sier Øystein Risan i Norske tog i en pressemelding. Lokomotivene er eldre enn dagens Di4-lokomotiv som trafikkerer Nordlandsbanen. Norske tog har derfor takket nei til tilbudet og avlyst konkurransen.
Dialog med leverandører
Norske tog opplyser at selv om det ikke lyktes med å finne egnede lokomotiver i denne runden, vil arbeidet med å skaffe lokomotiv fortsette.
Norske tog går nå i direkte dialog med flere leverandører for å undersøke muligheten for leie av lokomotiv, noe som nå er mulig etter en avlyst konkurranse. Leverandøren som ikke leverte tilbud i konkurransen i henhold til kravene som var stilt, vil også bli kontaktet for å se om de kan levere som forespurt.
– Det er få lokomotiver i markedet, og disse er ofte gamle eller lok som er brukt til godstog og ikke persontog, opplyser Norske tog. – Det er flere utfordringer med gamle lokomotiv som må bygges om. Ombygginger av lokomotiver vil medføre en generell godkjenningsprosess hos Statens Jernbanetilsyn etter ombygging, testing og leveranse av dokumentasjon. Det er tvilsomt at dette vil la seg ordne i løpet av 2025, sier Øystein Risan.

Type 92?
– Vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning. Men dersom det fremdeles, etter tre runder med forespørsler i markedet, ikke kan skaffes lokomotiv, må vi se på alternative løsninger. Norske tog har flere togsett av type 92 som SJ har mulighet til å leie, dersom de ønsker det, sier Risan.
Lokomotivene som går på Nordlandsbanen, Di4, er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Et Di4-lokomotiv vil være ferdig fra revisjon og ERTMS-ombygging i februar 2025, da vil det være tre lokomotiv som kan benyttes daglig på Nordlandsbanen.
Det vil bety at dagtogene kan begynne å kjøre hele veien til og fra Bodø igjen fra 17. februar, opplyser SJ Norge, mens det for nattogene ennå ikke er funnet noen løsning.
Se også: Kun dagtog på Nordlandsbanen inntil videre