Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Persontrafikk Den historiske togreisen: – Vi vil hele tida jakte på det lille ekstra

Den historiske togreisen: – Vi vil hele tida jakte på det lille ekstra

Statsmonopolet på norsk jernbane er brutt. Go-Ahead Norge lover at kundene gradvis vil oppleve forbedringer.

Tore Holtet

Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.

De er klare for å stige om bord i Sørtoget, samferdselsminister Jon Georg Dale, kundeserviceansvarlig Andreas Skårland og administrerende direktør Cathrine Elgin i Go-Ahead Norge. Det var stor ståhei i Stavanger søndag formiddag. Samferdselsminister Jon Georg Dale klippet snora, og ble akkompagnert av levende sang og musikk. Både på stasjonen og om bord på Sørtoget fra Stavanger til Oslo.

«Flere og mer fornøyde kunder.».

Det var mantraet som gikk igjen både på den formelle åpningen på Stavanger stasjon og den påfølgende premiereturen med Sørtoget.

HYGGELIG: Kristin Lovise Hansen og Erik Sutterud synes det er så hyggelig å ta toget. At de skulle bli med på en historisk togreise, kom som en stor overraskelse.

Om bord i toget treffer vi Kristin Lovise Hansen og Erik Sutterud, som har tatt toget for å feire en bursdag i Stavanger. De hadde imidlertid ingen anelse om at de hadde bestilt en togreise utenom det vanlige: For 15. desember 2019 var dagen da statsmonopolet på den norske jernbanen ble brutt. Kjæresteparet Hansen/Sutterud har slått seg ned i kafevogna, der det er satt opp helt ny meny med lokal mat og drikke. De to setter pris på dagens servering, er noe avventende til hva byttet av togoperatør innebærer, men har tro på toget som transportmiddel i framtida:

Målet med alt vi gjør, er at kundene skal bli mer fornøyde.

Samferdselsminister Jon Georg Dale

– Det er så hyggelig å ta toget. Mye hyggeligere enn å ta flyet, sier hun. – Sitte og se ut på landskapet og tenke over livet, jeg liker det! – På denne togturen har vi hatt en samtale om framtida som vi kommer til å huske, røper han. Begge mener Norge må satse mer på toget.

NYE TONER: Audun Skanke og Mari Hauge sang og spilte. Hauge har for øvrig vært med på å lage risikoanalyse og beredskapsplaner for Go-Ahead, og hun er ikke i tvil om at de vil lykkes.

Nye togtilbud.

 Samferdselsminister Jon Georg Dale minner om at Go-Ahead har varslet flere nye togavganger mot slutten av neste år, og han mener det må satses på flere plan. – Vi skal fortsette å investere i infrastruktur, blant annet gjennom nye signalanlegg som etter hvert vil bedre driftsstabiliteten på hele jernbanenettet. Dessuten må vi utnytte infrastrukturen bedre. Derfor har vi bestilt 30 nye togsett og tatt ut opsjon på 170 til, sier statsråden og nevner at det i løpet av 2020 blant annet blir flere liggeplasser på nattogene.

Lagseier.

Go-Ahead har hatt en stri tørn med å komme i gang med trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Alt skulle skje på en helg, og klokken 06.47 ble den første kunden ønsket velkommen om bord med blomster. Seks timer senere rullet Sørtoget ut av stasjonsområdet i Stavanger, og administrerende direktør Cathrine Elgin kunne puste lettet ut da toget ankom Oslo S et par minutter før ruta. Hun retter en stor takk til alle medarbeidere som har stått på langt over det som noen kan forvente for å få til en så smertefri overgang som mulig.

NY MENY: Salgssjef Thorill Herland i Togservice kunne tilby en ny meny med lokal drikke og mat.

– Det var et mål i seg selv å komme ordentlig i gang, og dette er en viktig lagseier. Likevel er dette bare startpunktet. Jeg bruker å si at vi har vært på førskole i ett år. Nå starter ti års skolegang med kontinuerlig læring. For vi må forbedre oss hele tida. Slår vi oss til ro, har vi tapt.

Det lille ekstra.

 – Hvordan vil kundene merke at Go-Ahead er blitt operatør? – Kundene vil gradvis oppleve effekter at det vi gjør. Vi vil hele tida være på jakt etter det lille ekstra. Etter hvert skal vi bygge om togene og omprofilere dem, og ikke minst vil vi legge vekt på å tilby rene og godt vedlikeholdte tog, sier Elgin.

VELLYKKET START: Rikard Waag i Jernbanedirektoratet har vært prosjektleder for Trafikkpakke 1 og kunne sammen med direktør Anita Skauge konstatere at oppstarten gikk smertefritt.

Samferdselsminister Dale understreker at konkurranseutsettingen skal bidra til at flere velger å ta toget, og han har tro på at staten vil spare et tosifret antall milliarder kroner på å slippe til nye aktører på sporet. Han signaliserer imidlertid sterkere styring med pengebruken: – Vi må i større grad se på hva slags rutetilbud som er nødvendig, og etter det spørre oss hva slags infrastruktur vi trenger. For passasjerene er det ikke minst regularitet og frekvens som betyr noe. Målet med alt vi gjør, er at kundene skal bli mer fornøyde, oppsummerer samferdselsminister Jon Georg Dale.