Henning Aandal og medgründer Per Ivar Berntsen har snart holdt på med godstrafikk mellom Åndalsnes og Oslo i et år. Starten har vært god, og fra desember satser de også på Nordlandsbanen med to helt nye hybridlok.
Bane NOR har de siste årene forbedret skilt og skjermer på togstasjonene. Det har gjort reisen enklere for passasjerene viser en ny undersøkelse.
Joel Gianni er nyutdannet sivilingeniør, og har skrevet masteroppgaven sin om dataregistre for stikkrenner i samarbeid med Bane NOR, Statens Vegvesen og Multiconsult. Det er mye å ta tak i, og Bane NOR er i gang.
Til tross for et stort arbeid gjennom mange år knyttet til siktforhold og fjerning av farlige planoverganger, måtte toghastigheten settes ned på 36 overganger fra januar i år. Nå tar Bane NOR grep.
En samlet norsk jernbanesektor og ulike forskningsmiljøer har fått tilgang til Europas største forskningsprogram innen jernbane. Jernbanedirektør Knut Sletta slår fast at dette gir store muligheter for togets framtid i Norge.
Flytogets administrerende direktør, Philipp Engedal, ble ikke overrasket da den åpne konkurransen om trafikkpakke 4 ble stanset og videre konkurranseutsetting avlyst. Nå håper han på en reell konkurranse mellom de to statseide norske togselskapene.
I januar åpnet den nye tømmerterminalen på Hauerseter. Terminalen er privateid og etablert av skognæringen og industrien sammen med et tilskudd fra Bane NOR.
Det er mange grunner til at knutepunktutvikling er en viktig investering i framtiden. Det handler blant annet om klima og miljø, folkehelse og effektive tjenester.
Etter at Bane NOR i noen år har praktisert en sterkere involvering av leverandørmarkedet, og med det sørget for bedre kontroll av pengebruken, har 97 prosent av jernbanekontraktene siden 2019 gått til norske selskaper.
Helt siden starten i 2004 har Tore Holtet vært tilknyttet Jernbanemagasinet, mesteparten av tiden som redaktør. Denne høsten har han blitt pensjonist, men noe latmannsliv blir det neppe.
Ny Lysaker stasjon, og dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika, har nå vært i drift i vel ti år. En evaluering av prosjektenes lønnsomhet og nytte for samfunnet viser at utbyggingen kommer godt ut, og bedre enn beregnet på forhånd.
Dei bruker tallause timar av fritida si på å ta vare på jernbanehistoria. Tilbake får dei kameratskap, utvikling av seg sjølv og gleda ved å glede andre.