Med sensorer oppdager Kristine Tveit stadig flere feil før forsinkelser på jernbanen oppstår. Fra 2019 til i dag har avansert datateknologi redusert stoppende feil på den gamle og hardt belastede Østfoldbanen til et rekordlavt nivå.
Den 22 kilometer lange nye banen fra Oslo S til Ski nærmer seg fullføring. Kjempeprosjektet til 35 milliarder kroner betyr en revolusjon i reisetid og kapasitet på strekningen. Snart er det klart for prøvekjøring.
En av de sentrale oppgavene til Jernbanedirektoratet er å utarbeide KVU-er, konseptvalgutredninger, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Vi har tatt en prat med jernbanedirektør Knut Sletta om de fire siste oppdragene.
Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
Koronapandemien førte til økt bruk av hjemmekontor og flere reiser med personbil. Hvor mye vil reisevanene endres på lang sikt, og hvilke tiltak iverksetter togoperatørene for å få passasjerene tilbake?
Implenia sikret seg oppdraget med jernbanebrua over Tangenvika nord for Espa og Strandlykkja i Stange kommune. Kontrakten har en verdi på ca. 1,8 milliarder kroner. Forberedende anleggsarbeid er i gang og brua skal være ferdig til 2027.
Det begynte med at unge Kjenne forelsket seg i en datamaskin, før han ble lidenskapelig opptatt av robotteknologi. Eller kanskje spiren ble sådd allerede i barneårene, da faren sørget for å forsyne ham med loddebolt, ledninger og transistorer.
Etterspørselen etter godstransport på bane har tatt seg kraftig opp på kort tid. Godstrafikken økte med tolv prosent i 2021, og flere tog settes opp. Nå rigger CargoNet seg for videre vekst.
Når Rikke Lind sier hun elsker å reise med tog, er det lett å tro henne. Kjærligheten oppsto i svært ung alder. Nå gleder hun seg til å fylle togene igjen, og bidrar gjerne med sin egen familie.
Det nærmer seg slutten på innfasingen av Type 76 i Norge. Før et 76-sett kan settes i drift på det norske jernbanenettet, blir ethvert tog nøye undersøkt for feil i flere faser.
Frå 1. mars har det blitt same billettpris på alle billettypar for buss og tog i trondheimsområdet.
Alle monarki i Europa har hatt eigne kongevogner, og i nokre tilfelle heile kongetog. I Noreg fekk vi for første gang ei kongevogn til opninga av Kongsvingerbanen 1862. Dagens kongefamilie køyrer i ei kongevogn som blei tatt i bruk i 1994.