Som et ledd i å gi mer tydelig og enhetlig informasjon til de som reiser med tog blir det innført linjenummer for alle persontogstrekninger i hele landet fra 11.desember. De nye linjenumrene gjør det mer tydelig hva slags togrute som kjører på de ulike strekningene ved at togenes egenskaper deles i fire kategorier.
Det skjer store ting med togtilbudet på Østfoldbanen fra 11.desember. Når Follobanen åpner lanserer Vy samtidig et kraftig forbedret togtilbud. Reisetiden mellom Ski og Oslo blir 12 minutter. Samtidig øker SJ Norge også togtilbudet på Dovrebanen.
Stadig vekst i kombitrafikken har gjort det nødvendig med større kapasitet på terminalen på Fagernes i Narvik. 8. desember er det offisiell åpning av terminalutvidelsen, som betyr 50% vekst i kapasitet. Terminalen kan dermed håndtere 4-5 kombitogpar i døgnet.
11.desember tas det nye sikringsanlegget på Sandefjord stasjon i bruk. Dermed kan togene på Vestfoldbanen igjen krysse i Sandefjord, noe som ikke har vært mulig siden brannen i juli for halvannet år siden. Det er godt nytt for både trafikkavvikling og punktlighet på Vestfoldbanen.
Administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, har et veldig positivt inntrykk av samarbeidet med Kolumbus.
I høst er det 100 år siden Drammenbanen ble elektrifisert, som den første statlige banen i Norge. Tidligere Bane Energi-arbeider Magne Tveit har gravd seg ned i historien til den første kraftstasjonen som ble bygget for å forsyne togene.
Jernbanedirektoratet legger ned papirutgaven, men den digitale utgaven, jernbanemagasinet.no, består. Om du ikke allerede er en av våre digitale lesere, håper vi du vil melde deg på nyhetsbrevet vårt.
Helene Aam var aldri i tvil. Hun ville kjøre tog, og hun skulle bo i hjembyen Narvik.
Det er i dag lett å tenke seg at det var mobilitet for mennesker som lå bak de første ønskene om å bygge ut jernbane, men det stemmer ikke. Det var frakt av gods som var det store behovet på 1800-tallet i Norge. Å reise var noe folk i liten grad drev med på den tiden.
Jernbanedirektoratet forhandler med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. Jernbanedirektør Knut Sletta sier at ambisjonen er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og godt koordinert med annen kollektivtrafikk.
Nye Veier har i ett år arbeidet med å redusere omfanget av prosjektet Ringeriksbanen og E16, og selskapet melder at det kan spare inn seks milliarder kroner. Men etter regjeringens forslag til statsbudsjett, kan de både måtte tenke nytt og vente på byggestart.
Arbeidet med å øke kapasiteten på Nordlandsbanen går jevnt og trutt framover. I Mo i Rana har det som fortoner seg som et dobbeltspor gjennom sentrum av byen, kommet på plass. Innsatsen vil gi økt kapasitet når ERTMS tas i bruk.