I høst er det 100 år siden Drammenbanen ble elektrifisert, som den første statlige banen i Norge. Tidligere Bane Energi-arbeider Magne Tveit har gravd seg ned i historien til den første kraftstasjonen som ble bygget for å forsyne togene.
Jernbanedirektoratet legger ned papirutgaven, men den digitale utgaven, jernbanemagasinet.no, består. Om du ikke allerede er en av våre digitale lesere, håper vi du vil melde deg på nyhetsbrevet vårt.
Helene Aam var aldri i tvil. Hun ville kjøre tog, og hun skulle bo i hjembyen Narvik.
Det er i dag lett å tenke seg at det var mobilitet for mennesker som lå bak de første ønskene om å bygge ut jernbane, men det stemmer ikke. Det var frakt av gods som var det store behovet på 1800-tallet i Norge. Å reise var noe folk i liten grad drev med på den tiden.
Jernbanedirektoratet forhandler med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. Jernbanedirektør Knut Sletta sier at ambisjonen er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og godt koordinert med annen kollektivtrafikk.
Nye Veier har i ett år arbeidet med å redusere omfanget av prosjektet Ringeriksbanen og E16, og selskapet melder at det kan spare inn seks milliarder kroner. Men etter regjeringens forslag til statsbudsjett, kan de både måtte tenke nytt og vente på byggestart.
Arbeidet med å øke kapasiteten på Nordlandsbanen går jevnt og trutt framover. I Mo i Rana har det som fortoner seg som et dobbeltspor gjennom sentrum av byen, kommet på plass. Innsatsen vil gi økt kapasitet når ERTMS tas i bruk.
Kommunene på Nord-Jæren var første region utenfor Stor-Oslo med en avtale som samler alle typer kollektivtrafikk på én billett. Stikkord er sømløse reiser, og nå går Rogalands kollektivselskap Kolumbus videre for å gjøre det enda enklere å la bilen stå.
Kundeundersøkinga til Jernbanedirektoratet syner at togpassasjerane si tilfredsheit med reiseopplevinga held seg på eit jamt høgt nivå. I undersøkinga i sommar trekker passasjerane særleg fram informasjonen ombord som god.
Det graves for å bygge flere og bedre hensettingsspor på Kongsberg stasjon, hele signalsystemet bygges om, og i tillegg skal fem planoverganger på Numedalsbanen sikres med automatiske bomanlegg. Grepene vil blant annet øke godskapasiteten og få slutt på kjøringen av tomme tog mellom Kongsberg og Drammen.
Bane NOR gjennomfører i høst en mulighetsstudie av nullutslippsløsning for lastetraktorene sine. Stephen Oommen og Dag Aarsland i Jernbanedirketoratets utredning for reduserte utslipp på jernbane, mener det er et viktig og spennende arbeid, som de følger med stor interesse.
Ikke la deg lure av et søtt smil og en sterk hang til strikking. Denne dama vet hva hun vil, og hun har dårlig tid. Stine Undrum kan ikke fordra treghet og manglende evne til å ta beslutninger.