Turen i regi av Norsk jernbanemuseum med to legendariske Di3-lokomotiv og «stålvognstoget» nådde aldri Bodø. Men ekstremværet i januar stanset ikke et sterkt ønske blant charter-deltakerne om reprise.
Flytoget har teke over fem av dei åtte nye flytoga, og skal overta dei siste i løpet av våren. Det første er allereie sett i drift og blir brukt til opplæring av alle operativt tilsette. Etter påske kjem fleire nye tog i drift.
Etter fleire år med sterk vekst i godstrafikken på bane, framleis det med vekst òg i 2022. Mest auka trafikken på Nordlandsbanen, men også Dovrebanen og Østfoldbanen hadde ein betydeleg trafikkauke, viser tal frå Bane NOR.
Etter at Green Cargo la ned godstrafikken sin innenlands i Norge, er det Onrail som har tatt over det meste av deres tidligere ruter. Det har betydd mye arbeid på kort tid.
Medan tysk dagspresse melder at Noreg kjøper Europas mest moderne fjerntog frå Sveits, signerte Øystein Risan i Norske Tog kontrakt med togprodusenten Stadler om fjerntog til Bergensbanen.
Da Follobanen måtte stenges ble gode råd dyre for Vy. Det var laget såkalte aksjonskort for å kunne håndtere korte avvikssituasjoner, men plutselig ble det nødvendig å lage en helt ny ruteplan, under helt nye forutsetninger. Her er historien om å lage en ny ruteplan for en av våre mest trafikkerte togstrekninger på rekordtid.
Det har vært en senhøst og vinter preget av for lav punktlighet, for mange innstillinger og av flere større avvik i togtrafikken. Direktør for Drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, erkjenner at dette har vært for dårlig.
Tålmodigheten til pendlere og godskunder har blitt satt på harde prøver de siste månedene. Feil med infrastrukturen har ført til stengte banestrekninger, innstilte togavganger og gjentatte forsinkelser.
Etter omfattende arbeider med feilsøking, feilretting og testkjøringer ble Follobanen gjenåpnet for trafikk søndag 5.mars. Fra samme dato kunne den opprinnelige ruteplanen for hele Østfoldbanen tas i bruk.
Follobanen gir en vanvittig transportkapasitét sørover, med et potensiale av en annen verden, sier Ulf Bakke i VY Tog. Lokaltogene fra Follo til Oslo får en frekvens som en T-bane. Men toget går mye fortere.
Mandag 12.desember foretok H.M. Kong Harald den offisielle åpningen av Follobanen. Den nye dobbeltsporede banen fra Oslo S til Ski halverer reisetiden fra 22 til 11 minutter, og knytter bo- og arbeidsområder tettere sammen. Samtidig blir det også langt flere avganger på strekningen.
Helt i skogkanten, på Borgen i Asker, ligger det et grønt og rødt hus der Anne Kathrine Kalager bor sammen med mannen sin. Det er garantert et godt sted å kople av fra en spennende, men krevende jernbanejobb.