Da Follobanen måtte stenges ble gode råd dyre for Vy. Det var laget såkalte aksjonskort for å kunne håndtere korte avvikssituasjoner, men plutselig ble det nødvendig å lage en helt ny ruteplan, under helt nye forutsetninger. Her er historien om å lage en ny ruteplan for en av våre mest trafikkerte togstrekninger på rekordtid.
Det har vært en senhøst og vinter preget av for lav punktlighet, for mange innstillinger og av flere større avvik i togtrafikken. Direktør for Drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, erkjenner at dette har vært for dårlig.
Tålmodigheten til pendlere og godskunder har blitt satt på harde prøver de siste månedene. Feil med infrastrukturen har ført til stengte banestrekninger, innstilte togavganger og gjentatte forsinkelser.
Etter omfattende arbeider med feilsøking, feilretting og testkjøringer ble Follobanen gjenåpnet for trafikk søndag 5.mars. Fra samme dato kunne den opprinnelige ruteplanen for hele Østfoldbanen tas i bruk.
Follobanen gir en vanvittig transportkapasitét sørover, med et potensiale av en annen verden, sier Ulf Bakke i VY Tog. Lokaltogene fra Follo til Oslo får en frekvens som en T-bane. Men toget går mye fortere.
Mandag 12.desember foretok H.M. Kong Harald den offisielle åpningen av Follobanen. Den nye dobbeltsporede banen fra Oslo S til Ski halverer reisetiden fra 22 til 11 minutter, og knytter bo- og arbeidsområder tettere sammen. Samtidig blir det også langt flere avganger på strekningen.
Helt i skogkanten, på Borgen i Asker, ligger det et grønt og rødt hus der Anne Kathrine Kalager bor sammen med mannen sin. Det er garantert et godt sted å kople av fra en spennende, men krevende jernbanejobb.
Som et ledd i å gi mer tydelig og enhetlig informasjon til de som reiser med tog blir det innført linjenummer for alle persontogstrekninger i hele landet fra 11.desember. De nye linjenumrene gjør det mer tydelig hva slags togrute som kjører på de ulike strekningene ved at togenes egenskaper deles i fire kategorier.
Det skjer store ting med togtilbudet på Østfoldbanen fra 11.desember. Når Follobanen åpner lanserer Vy samtidig et kraftig forbedret togtilbud. Reisetiden mellom Ski og Oslo blir 12 minutter. Samtidig øker SJ Norge også togtilbudet på Dovrebanen.
Stadig vekst i kombitrafikken har gjort det nødvendig med større kapasitet på terminalen på Fagernes i Narvik. 8. desember er det offisiell åpning av terminalutvidelsen, som betyr 50% vekst i kapasitet. Terminalen kan dermed håndtere 4-5 kombitogpar i døgnet.
11.desember tas det nye sikringsanlegget på Sandefjord stasjon i bruk. Dermed kan togene på Vestfoldbanen igjen krysse i Sandefjord, noe som ikke har vært mulig siden brannen i juli for halvannet år siden. Det er godt nytt for både trafikkavvikling og punktlighet på Vestfoldbanen.
Administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, har et veldig positivt inntrykk av samarbeidet med Kolumbus.